STOP LLICORELLES. Aturar-restaurar les afeccions mediambientals ocasionades per les obres

STOP LLICORELLES. Aturar-restaurar les afeccions mediambientals ocasionades per les obres

MANIFEST STOP LLICORELLES
L’inici de l’execució de les obres de “Les Llicorelles” ha comportat una tala de vegetació i moviment de terres que no deixa a ningú indiferent. La indignació popular dels molinencs i molinenques ha desembocat en la creació de la Plataforma STOP LLICORELLES, que es va donar a conèixer públicament amb una manifestació confinada als terrenys afectats el passat diumenge 17 de maig. L’assistència va ser més que destacable per les condicions excepcionals de la convocatòria, i es va aconseguir gran ressò de l’acció a les xarxes, cosa que va fer palesa l’oposició popular a aquest projecte a la vila.
En un entorn metropolità com és el Baix Llobregat, és ineludible la necessitat de mantenir els espais naturals perquè d’això en depèn el benestar i la qualitat de vida de tota la ciutadania, però els gestors del territori no sembla que ho acabin d’entendre, i aproven i desenvolupen actuacions com el Projecte d’urbanització del sector industrial “Les Llicorelles”, basat en unes qualificacions de terreny del Pla General Metropolità de l’any 1976, és a dir, de fa 44 anys!
El més preocupant és que aquesta actuació s’ha fet al llindar de la Serra de Collserola, que constitueix un patrimoni natural d’elevat valor, decretat Parc Natural l’any 2010. I no només elimina els terrenys agrícoles que constituïen l’àmbit de transició entre l’espai urbà i l’espai natural; sinó que afecta directament el tram baix de la Riera de Vallvidrera (protegida a nivell europeu en estar inclosa dins la Xarxa Natura 2000). És difícil entendre com el consistori de Molins de Rei va aprovar aquest pla, enlloc de buscar alternatives a d’altres indrets del municipi o esperar com es desenvolupa el Pla Director Urbanístic metropolità (PDU), si realment volgués vetllar per la qualitat ambiental del municipi.
L’impacte visual a l’espai natural és enorme, i la magnitud de l’actuació, inexplicable:
- S’ha afectat una part de terreny no urbanitzable, i no s’ha respectat la protecció de la riera de Vallvidrera i la seva vegetació de ribera. S’han començat les obres sense fer públic el projecte de restauració.
- S’ha fet un vial fora de planejament, a molt poca distància de la riera i fora de l’àmbit urbanitzable.
- Per afavorir la densitat edificatòria al polígon, s’han usat com a “zona verda urbana” terrenys agrícoles i forestals protegits per la Xarxa Natura 2000.
- El projecte contempla la construcció d’un eix viari que va més enllà de les naus i que acaba en una gran rotonda per a camions, lluny de la zona industrial i dins la zona verda, i que obre la possibilitat d’un enllaç viari cap a El Papiol, afectant terrenys inclosos en el Pla Especial de Protecció de Collserola (PEPCO).
Des de la Plataforma STOP LLICORELLES, demanem a l’Ajuntament de Molins de Rei:
- Que aturi de manera immediata el projecte d’urbanització del sector industrial “Les Llicorelles”, prenent les decisions i mesures necessàries per revertir la destrossa natural ocasionada a la zona, i adoptant polítiques valentes i sostenibles en defensa del nostre entorn natural.
- Que deixi d’aixoplugar-se en una “legalitat” urbanística basada en el PGM76, totalment obsoleta, i aturi altres projectes com el de La Rierada-Vallpineda, que comprometen de manera absoluta la preservació del Parc Natural de Collserola i el seu entorn. En aquest sentit, donem suport a les entitats que estan fent accions decidides per a protegir la Riera de Vallvidrera en tot el seu curs, demanant la continuïtat de la preservació generada per la Reserva Natural Parcial i la Xarxa Natura UE 2000, i evitar més projectes que la malmetin.
Demanem a tots els partits polítics de Molins de Rei que corregeixin les decisions preses en la gestió d'aquest projecte, que han portat a la situació actual, i que es posicionin clarament al costat de la plataforma, adherint-se a aquest manifest i treballant decididament per assolir els objectius que s’hi assenyalen. La plataforma està oberta a reunir-se amb els representants municipals de tots els partits polítics per tractar aquesta qüestió i posar sobre la taula solucions per corregir el rumb actual.
Considerem que una actuació en una de les darreres valls agrícoles de Molins de Rei, a l’entorn del tram baix de la riera de Vallvidrera, connector ecològic essencial entre el Parc de Collserola i el riu Llobregat, i en un espai de lleure i esbarjo tan important per la gent de Molins de Rei, mereix unes intervencions molt més acurades i una gestió més valenta i actual del territori. Les generacions futures de molinencs i molinenques mereixen poder gaudir del Parc Natural de Collserola i de la riera de Vallvidrera.
Animem a totes les persones, col·lectius i entitats de la vila i el país a adherir-se a aquest manifest i a sumar-se activament a les properes mobilitzacions convocades per la plataforma.
Plataforma STOP LLICORELLES
www.instagram.com/stop_llicorelles
Molins de Rei, 26 de maig de 2020