Petition Closed

In English - Espanol

De orka die de naam Morgan kreeg.

De ontheffing van het ministerie:
In juni 2010 werd een jonge orka verzwakt aangetroffen en opgevangen door Dolfinarium Harderwijk, wat echter vreemd is omdat normaliter stichting SOS-Dolfijn tandwalvissen opvangt. De ontheffing die het dolfinarium destijds had voor het opvangen van de beschermde tandwalvissen stelde als voorwaarde het dier na herstel terug te zetten, dit is echter nooit gebeurd.

Inmiddels mag een commercieel bedrijf als Dolfinarium Harderwijk deze beschermde dieren niet meer opvangen en is de vergunning per 1 juli 2012 komen te vervallen. Helaas biedt dit nog geen zekerheid voor de volgende tandwalvis in nood gezien de ontheffing inmiddels bij SOS-Dolfijn ligt, die zowel facilitair, als financieel afhankelijk is van het dolfinarium.

Een aantal alarmbellen:
I. Sea World Amerika kwam de ‘nieuwe aanwinst’ die veel geld op zal gaan leveren al in de eerste week bekijken.
II. Morgan kreeg nooit levende vis gevoerd, terwijl natuurlijk voedsel aanbod noodzakelijk is en geadviseerd wordt voor een dier wat terug de natuur in moet. In plaats daarvan kreeg Morgan haar eten met de hand als beloning voor een gedraging, trainen!
III. Al na 5 weken werd Morgan 1 ½ jaar lang tentoongesteld aan heel veel publiek.
IV. Het vrijlatingplan van de Free Morgan Foundation, wat door deskundigen wereldwijd werd gedragen is door het dolfinarium genegeerd.
V. Het publiek werd bespeeld door het dolfinarium als redder van het dier, zij spraken over het baby’tje wat nog melk moet drinken, niet veel later was de orka een kleutertje, nog wat later een meisje, eenmaal in Loro Parque sprak de dierenarts van het dolfinarium over Morgan die uitgegroeid was tot een mooie jonge volwassen vrouw, dit allemaal in een jaar tijd.
VI. Na bijna 1,5 jaar, werd door druk vanuit het ministerie, het dolfinarium eindelijk gedwongen de vocale gegeven, om de familie van Morgan te kunnen vinden, te delen met onafhankelijke onderzoekers. Deze konden al vrij snel een match maken met familie van Morgan in Noorwegen.
VII. Het dolfinarium liet met ‘onvolledige gegevens’ een advies geven door 7 deskundigen. Drie van deze deskundigen zijn op hun advies terug gekomen en zijn na het zien van de achtergehouden en nieuwe informatie van mening dat Morgan uitgezet moet worden. Een van deze 7 deskundigen is de orka deskundige, John Ford, die al direct een zeekooi adviseerde in plaats van gevangenschap in een bassin.

De rechstzaak van 1 november aanstaande:

Inmiddels staan we over een paar dagen weer voor de rechter, ditmaal zal er eindelijk inhoudelijk gekeken worden naar de zaak.
Laat weten dat u vindt dat Morgan de kans moet kunnen krijgen in vrijheid te leven en volgens u zou moeten beginnen aan het stap-voor-stap vrijlatingplan in Noorwegen waardoor zij een grote kans maakt zich weer aan te sluiten bij haar familie, teken de petitie en stuur deze door aan vrienden en bekenden.

Meer informatie:
www.orkacoalitie.nl De Orka Coalitie bestaat uit 7 stichtingen in Nederland die de rechtszaak voeren.
www.freemorgan.org Deskundigen die verschillende rapporten aan de rechtszaak geleverd hebben.
NEW evidence: http://www.freemorgan.org/new-evidence.html

Letter to
Spanish Ministry of Environment
Spanish Ministry of Tourism
Loro Parque
and 5 others
Organismo CITES de España
Ministry of Economic Affairs, Agriculture and Innovation, Netherlands
Ministry of Infrastructure and the Environment, Netherlands
Ik heb zojuist de petitie op Change.org getekend, waar opgeroepen wordt voor de vrijlating van orka Morgan die gevangen gehouden wordt op Loro Parque Tenerife.

Zoals u waarschijnlijk weet is Morgan opgevangen door Dolfinarium Harderwijk in Juni 2010 met de ontheffingvoorwaarden dat de orka teruggezet zou worden na rehabilitatie.
Dit is echter niet gebeurd en wordt de orka ‘illegaal’ in gevangenschap gehouden in een Spaanse dierentuin.

Morgan is geboren in vrijheid, haar familie is meerdere keren gesignaleerd, Morgan zou zich bij hen aan kunnen sluiten maar krijgt de kans niet.
Morgan in gevangenschap houden zou een schending zijn van de wet en internationale afspraken.

Om deze redenen vraag ik orka Morgan zo spoedig mogelijk weg te halen uit Loro Parque in Tenerife en haar naar de faciliteit in Sto Noorwegen laat gaan. Zij is daar welkom en kan per direct met een team aan haar rehabilitatie en herintroductie in zee beginnen.

Hartelijk dank voor uw aandacht,

Hoogachtend,