Stoppt die Finanzierung von Diktator Yoweri Museveni(Uganda).

0 haben unterschrieben. Nächstes Ziel: 1.000.

Seit 35 Jahren ist Yoweri Museveni in Uganda an der Macht. Am 16.01.2021 hat er sich zum Wahlsieger erklärt. Er geht damit in eine sechste Amtszeit. Die Abstimmung wurde von Betrug und Gewalt gegen die Opposition und Journalisten überschattet. Über 2000 Anhänger der Opposition wurden von den Sicherheitskräften misshandelt, festgenommen und gefoltert. Viele sind als vermisst gemeldet. Viele werden in Krankenhäusern behandelt. Viele wurden getötet. Der Oppositionsführer Bobi Wine gebürtig Robert Kyagulanyi hat er  14.01.2021 bis 25.01.2021 unter Hausarrest gestellt. Die Polizei und Armee haben Barrieren um sein Haus errichtet. Alle Besucher wurden Zugang verwehrt. Bis jetzt sind die Meinungsrechte, Bewegungsrechte, Auskunftsrechte  u.a von Bobi und Millionen von Personen stark eingeschränkt oder verweigert.

Während der Wahlen war das Internet in Uganda für vier Tage fast komplett gesperrt. Die Kommunikation wurde massiv eingeschränkt. Davor wurden alle sozialen Netzwerke und Messenger gesperrt. Das war ein klares Zeichen der Autokratie.

Das Volk von Uganda leidet. Ein Großteil der Bevölkerung ist von Armut betroffen. Das Gesundheitssystem ist lahmgelegt. Der Regierung wird häufig Korruption vorgeworfen. Museveni und seine Regierung bekommen finanzielle Unterstützung von Deutschland und der EU. Zum größten Teil kommt das Geld nicht an, dort wo es gebraucht wird. Als Beispiel hat die Regierung Ugandas über Jahre hinweg die Flüchtlingszahlen massiv übertrieben um an Millionen von Geldern zu kommen. Museveni’s Anhänger haben sich bereichert auf Kosten der Flüchtlinge. Zudem bekommt die Polizei und die Armee Unterstützung von Deutschland. Das eigene Volk wird von den Sicherheitskräften unterdrückt und terrorisiert. Wenn es so weiter geht, dauert es nicht lange, bis Uganda auch zum Krisengebiet wird.

Wir appellieren an Deutschland und die Europäische Union die Förderungen an Museveni und seine Regierung zu stoppen.

English Translation

76 year old Yoweri Museveni has been the president of Uganda for the past 35 years. On January 16 he was declared by the Electral Commission as the winner of the disputed presidential elections. He is going in his sixth term as president. The presidential campains leading to the election where marred by unprecedented violence and human rights abuses against the people of Uganda. This was done by Yoweri Museveni using security operatives (the police and the army of Uganda) in a bid to hold on to power.

Long before the election campaigns began, security forces clamped down on opposition supporters, journalists, human rights activists and critics of the president. This escalated in the months leading up to the contested election. Many people have been reported missing, many have been violently arrested , totured, and killed by government security operatives. Many people are still nursing injuries in poorly equiped hospitals around the country. In many instances security operatives have responded to peaceful gatherings of opposition supporters with teargas, beatings and live bullets. After a protest in November in which more than 54 civilians where killed by government security forces, Security Minister Elly Tumwine warned the public that the police have the right `“to shoot you and kill you“.

Two days before the election on January 14, president Yoweri Museveni ordered to block access to social media sites including Twitter, Facebook and Youtube. On the eve oft he presidential elections government shut down all access to the internet across the country. The total shut down lasted for five days. The population was cut off from information at the most vital time. Even the biometric voting systems where disrupted by the shut down.

Elections in Uganda have never been free or fair. Yoweri Museveni who has been in power since 1986 has held on to power by cracking down on opponents, jailing and killing potential rivals. He has changed the constitution twice to enable him to stay in power. He controls the military and everything in the country. He is the state. And right now he is most interested in serving his own interests than those of the people he has led for so long. Most Ugandans still live in abject poverty, the employment rate is very high, there is rampant corruption in the public service, the health sector is a shambles, many youth are contracted by government agencies to work in slave like conditions in the middle east, many landowners have lost land to so called „investers“, the country has foriegn and domestic debt that it cannot pay back.

The United States and the European Union have contributed to Yoweri Museveni’s long stay in power. They fund the Ugandan government, military and security forces.

We appeal to the European Union and the United states to stop funding the government of Yoweri Museveni.

Below is a detailed report of the election Irregularities.