NO to the "Made In Bangladesh" t-shirts of the European Solidarity Corps

0 a signé. Allez jusqu'à 5 000 !

English - Deutsch - Español - Français - Nederlands - Português

English

What is the European Solidarity Corps? It is a program of the European Union aiming to give the opportunity to young people to participate in a voluntary service throughout Europe for a duration of up to a year.

The problem? During volunteering, volunteers normally receive a t-shirt with the colors of the European Union and the logo of the "European Solidarity Corps".
The problem is these t-shirts are made in Bangladesh.
This country does not protect its four million textile workers, the working conditions are appalling and dangerous: accidents, the collapse of factories, cause many deaths and the minimum wage (in 2013) was only 50 € per mouth. In addition to the working conditions, also the environmental conditions are highly cuestionable. Textile production is a very polluting industry, using many chemicals all along the production chain and actively contributing to deforestation, in order to enable cotton production. Additionally, it is by maritime cargo the textile productions are transported to Europe, leaving an unacceptable environmental footprint, whereas the climatic disturbance already touches our planet.

What we want? Production from recycled fabrics and European production.

Origin of this petition
I am Édouard Edy, a French student, doing a European Voluntary Service of 6 months in Spain. I find it unacceptable and unbelievable that this program of the European Union, based on solidarity, non-formal education and aimed at the youth, accepts producing t-shirts in Bangladesh with the logo of the European Solidarity Corps. Solidarity does not stop at the borders of Europe. It is fundamental that the acts are in equilibrium with the ideas and objectives spread. We can not speak of solidarity if we agree to produce t-shirts in a country where child labor exists and where workers' rights, environmental conditions, etc. are not protected. And this, only for financial reasons.

Deutsch

NEIN zu den "Made In Bangladesh" -T-Shirts des European Solidarity Corps

Was ist das Europäische Solidaritätskorps? Es ist ein Programm der Europäischen Union, mit dem jungen Menschen die Möglichkeit geboten werden soll, während eines Zeitraums von bis zu einem Jahr den Freiwilligendienst in ganz Europa zu verlassen.

Das problem? Während der Freiwilligenarbeit ist es üblich, ein T-Shirt mit den Farben der Europäischen Union und des "European Solidarity Corps" zu erhalten. Das Problem ist, dass diese T-Shirts in Bangladesch hergestellt werden.
Dieses Land schützt seine 4 Millionen Textilarbeiter nicht, die Arbeitsbedingungen sind entsetzlich und gefährlich, Unfälle in Fabriken fordern viele Todesopfer und der Mindestlohn (2013) betrug nur 50 € pro Jahr. Neben den Arbeitsbedingungen sind auch die Umgebungsbedingungen slecht. Die Textilproduktion ist eine stark umweltverschmutzende Industrie, die viele Chemikalien entlang der gesamten Produktionskette verwendet und an der Entwaldung beteiligt ist, um die Baumwollproduktion zu ermöglichen. Ebenso werden die Textilproduktionen auf dem Seeweg nach Europa zurückgeführt und hinterlassen dort einen inakzeptablen ökologischen Fußabdruck, während die Klimastörung bereits unseren Planeten berührt.

Was wir wollen? Produktion aus recycelten Stoffen und europäischer Produktion.

NO a las camisetas "Made In Bangladesh" del Cuerpo Europeo de Solidaridad

¿Qué es el Cuerpo Europeo de Solidaridad? Es un programa de la Unión Europea que tiene como objetivo dar a los jóvenes la posibilidad de hacer un servicio voluntario en toda Europa por un período de hasta 1 año.

¿El problema? Durante el voluntariado, es costumbre recibir una camiseta con los colores de la Unión Europea y el logo del "Cuerpo de Solidaridad Europea". El problema es que las camisetas se hacen en Bangladesh.
Este país no protege a sus 4 millones de trabajadores textiles, las condiciones laborales son terribles y peligrosos, no hay prevencion laboral y los accidentes son numerosos; el colapso de las fábricas en mal estado causa muchas muertes y el salario mínimo (en 2013) era de tan solo 50€ al mes. Además de las condiciones de trabajo, las condiciones ambientales tambien dejan de piedra. La producción textil es una industria altamente contaminante, ya que utiliza muchos productos químicos a lo largo de la cadena de producción y participa en la deforestación, necesaria para la producción de algodón. De la misma manera, es a traves de cargas marítimas que las producciones textiles son distribuidas por Europa, dejando una huella ambiental inaceptable, en un mundo en el que el cambio climatico es una realidad.

¿Lo que queremos? Unas camisetas hechas a partir de tejidos reciclados y de producción europea.

Origen de esta petición
Yo, Édouard EDY, soy un estudiante francés que ha realizado durante seis meses un servicio de voluntariado europeo en España. Me parece impensable que este organismo de la Unión Europea, basado en la solidaridad, la educación no formal y dirigido a la juventud fabrique camisetas en Bangladesh con la insignia del Cuerpo Europeo de Solidaridad. Para mi, la solidaridad no se detiene en las fronteras de Europa y es esencial que los actos sean consistentes con los discursos pronunciados. Por eso no podemos hablar de solidaridad si consentimos que estas camisetas se produzcan en un país donde existe el trabajo infantil, donde no se respetan los derechos de los trabajadores, donde no se protegen las condiciones ambientales y, todo eso, solo por razones financieras.

NON aux t-shirts « Made In Bangladesh » du Corps Européen de Solidarité

Qu’est-ce que le Corps Européen de Solidarité ? C’est un programme de l’Union Européenne visant à donner la possibilité aux jeunes de partir en volontariat dans toute l’Europe pour une durée pouvant aller jusqu’à 1 an.

Le problème ? Durant le volontariat, il est coutume de recevoir un t-shirt aux couleurs de l’Union Européenne et du « Corps Européen de Solidarité ». Le problème est que les t-shirts sont fabriqués au Bangladesh.
Ce pays ne protège pas ses 4 millions de travailleurs du textile, les conditions de travail sont épouvantables et dangereuses, les effondrements d’usines font de nombreux morts et le salaire minimum (en 2013) n’était que de 50€ par mois. Outre les conditions de travail, ce sont également les conditions environnementales qui laissent de marbre. La production de textile est une industrie très polluante, utilisant de nombreux produits chimiques tout le long de la chaîne de production et participant à la déforestation pour permettre la production de coton. De même, c’est par cargo maritime que sont rapatriées en Europe les productions textiles laissant une empreinte environnementale inacceptable alors que le dérèglement climatique touche déjà notre planète.

Ce que nous voulons ? Une production à partir de tissus recyclés et une production européenne.

A l’origine de cette pétition
Je suis Édouard EDY, étudiant français réalisant un Service Volontaire Européen de six mois en Espagne. Il me parait impensable que cet organisme de l’Union Européen, fondé sur la solidarité, l’éducation non-formelle et destiné à la jeunesse face produire au Bangladesh des t-shirts à l’effigie du Corps Européen de Solidarité. La solidarité ne s’arrête pas aux frontières de l’Europe. Il est indispensable que les actes soient en accord avec les discours prononcés. On ne peut pas parler de solidarité si on accepte de produire des t-shirts dans un pays où le travail des enfants existent et où les droits des travailleurs, les conditions environnementales ne protègent pas et tout cela, seulement, pour des raisons financières.

Italiano

NO alle magliette "Made In Bangladesh" dell'European Solidarity Corps

Cos'è il Corpo europeo di solidarietà? È un programma dell'Unione Europea che ha come obbiettivo dare la possibilità ai giovani di lasciare il servizio volontario in tutta Europa per una durata massima di 1 anno.

Il problema? Durante il volontariato, è consuetudine ricevere una maglietta con i colori dell'Unione europea e del "Corpo europeo di solidarietà". Il problema è che le magliette sono realizzate in Bangladesh.
Questo paese non protegge i suoi 4 milioni di lavoratori tessili, le condizioni di lavoro sono spaventose e pericolose, incidenti, il crollo delle fabbriche causa molti decessi e il salario minimo (nel 2013) era di soli 50 € all'anno. Oltre alle condizioni di lavoro, sono anche le condizioni ambientali a destare preoccupazione. La produzione tessile è un settore altamente inquinante, che utilizza molti prodotti chimici lungo tutta la catena di produzione e partecipa alla deforestazione per consentire la produzione di cotone. Allo stesso modo, è con il trasporto marittimo che le produzioni tessili vengono rimpatriate in Europa, lasciando un'impronta ambientale inaccettabile, mentre le perturbazioni climatiche toccano già il nostro pianeta.

Quello che vogliamo? Produzione da tessuti riciclati e produzione europea.

Origine di questa petizione
Sono Édouard EDY, studente francese che svolge un servizio di volontariato europeo di sei mesi in Spagna. Mi sembra impensabile che questo organo dell'Unione europea, basato sulla solidarietà, l'educazione non formale e mirato al volto dei giovani, produca magliette in Bangladesh con l'effige del Corpo europeo di solidarietà. La solidarietà non si ferma ai confini dell'Europa. È essenziale che gli atti siano coerenti con i discorsi pronunciati. Non possiamo parlare di solidarietà se accettiamo di produrre magliette in un paese in cui esiste il lavoro minorile e in cui i diritti dei lavoratori, le condizioni ambientali, non proteggono tutto ciò, solo per motivi finanziari.

Nederlands

NEE tegen de "Made In Bangladesh" t-shirts van het European Solidarity Corps

Wat is het European Solidarity Corps? Het is een programma van de Europese Unie dat tot doel heeft de jongeren de mogelijkheid te bieden in heel Europa vrijwilligerswerk te doen voor een periode van maximaal een jaar.

Het probleem? Tijdens vrijwilligerswerk is het gebruikelijk om een t-shirt te ontvangen met de kleuren van de Europese Unie en het "European Solidarity Corps".
Het probleem is dat de t-shirts worden gemaakt in Bangladesh.
Dit land beschermt zijn 4 miljoen textielarbeiders niet, de arbeidsomstandigheden zijn verschrikkelijk en gevaarlijk : incidenten, de ineenstorting van fabrieken, enz. veroorzaken veel doden en het minimumloon (in 2013) was slechts 50 € per jaar. Naast de werkomstandigheden is het ook een zwaar belastende industrie voor het milieu. Textielproductie is zeer vervuilend, er worden veel chemicaliën in de hele productieketen gebruikt en draagt actief bij aan de versnelling van de ontbossing om de katoenproductie mogelijk te maken. Ook worden de eindprodukten via maritieme vracht naar Europa gebracht en laten ze een onaanvaardbare ecologische voetafdruk achter, terwijl de klimaatverandering onze planeet al raakt.

Wat we willen? Productie van gerecyclede stoffen en Europese productie.

Oorsprong van deze petitie
Ik ben Édouard Edy, Franse student die gedurende 6 maanden Europees vrijwilligerswerk in Spanje doet. Het is voor mij onaanvaardbaar dat dit programma van de Europese Unie, gebaseerd op solidariteit, non-formeel onderwijs en bestemd voor de jeugd, in Bangladesh geproduceerde t-shirts met het logo van het Europees Solidariteitskorps gebruikt. Solidariteit houdt niet op bij de grenzen van Europa. Het is in mijn ogen van fundamenteel belang, dat de handelingen in overeenstemming zijn met de ideeën en doelen van het programma. We kunnen niet van solidariteit spreken als we akkoord gaan met het gebruiken van t-shirts, afkomstig uit een land waar kinderarbeid bestaat, waar de rechten van werknemers, de milieuomstandigheden enz., niet worden gerespecteerd. En dit, enkel en alleen om financiële redenen.

Português

NÃO às t-shirt’s "Made In Bangladesh" do Corpo de Solidariedade Europeia

O que é o Corpo de Solidariedade Europeu? É um programa da União Europeia que visa dar possibilidade de fazer serviço de voluntariado a jovens por toda a Europa durante um periodo até 1 ano.

O problema? O programa costuma fornecer uma T-shirt com as cores da União Européia e do “Corpo de Solidariedade Europeu”. O problema é que as T-shirt’s são feitas em Bangladesh.
Um país que não protege os seus 4 milhões de trabalhadores têxteis, as condições de trabalho são terríveis e perigosas. Os incidentes, o colapso das fábricas causam muitas mortes e o salário mínimo (em 2013) foi de apenas 50 € por mês. Além das condições de trabalho, as condições ambientais são inaceitáveis. A produção têxtil é uma indústria altamente poluente, que usa muitos produtos químicos e na produção de algodão, contribui para a desflorestação. Da mesma forma, é por carga marítima que as produções têxteis são repatriadas na Europa, deixando uma pegada ambiental inaceitável, enquanto a perturbação climática já atinge nosso planeta.

O que nós queremos? Produção a partir de tecidos reciclados e produção europeia.

Origem desta petição
O meu nome é Édouard EDY, estudante francês e estou em Serviço Voluntário Europeu por 6 meses em Espanha. Parece-me impensável que este órgão da União Europeia, assente na solidariedade, na educação não formal e dirigida aos jovens, produza t’shirts em Bangladesh com o logotipo do Corpo de Solidariedade Europeu. A solidariedade não pára nas fronteiras da Europa. É essencial que os atos sejam consistentes com os discursos proferidos. Não podemos falar de solidariedade se aceitamos produzir t’shirts num país onde existe trabalho infantil, onde nao se respeitam os direitos dos trabalhadores, onde as condições ambientais não sao protegidas. E, tudo isto, apenas por razões financeiras.