Petition Closed

End Child Detention

La detención de niños, niñas y adolescentes por razones migratorias es un fenónemo global y ocurre todos los días en México y en los Estados Unidos. Exhortamos a los Estados para que esta práctica sea erradicada, protegiendo los derechos de todos los niños, niñas y adolescentes dentro de su territorio o jurisdicción, independientemente de que él o ella cuente o no con la documentación migratoria para estar en el país.

En ninguna circunstancia la detención de niños, niñas y adolescentes migrantes es benéfica, ni podría ser acorde con el interés superior del niño.

La detención de niños, niñas y adolescentes es un problema, no una solución.

Aunque sea por un periodo de tiempo muy corto, existen elementos suficientes que prueban que la detención tiene un impacto negativo y profundo en los niños, niñas y adolescentes, y deteriora su salud física y psicológica, comprometiendo su adecuado desarrollodurante la infancia y a lo largo de su vida.

En el 2011, México detuvo a 4,172 menores de 18 años en centros de detención migratoria. Aproximadamente dos terceras partes de ellos estuvieron sin acompañamiento. La tendencia va en aumento, tanto que durante los primeros seis meses del 2012, Estados Unidos detuvo 10,005 niños, niñas y adolescentes no acompañados, más Del doble que en todo en año anterior.

Los Estados no deberían detener a niños, niñas y adolescentes que huyen del abuso, la guerra y la pobreza, aún si carecen de documentación migratoria. Estos niños, niñas y adolescentes migrantes, solicitantes de asilo y refugiados no representan ninguna amenaza a la sociedad. Por el contrario, los Estados tienen el deber de garantizarles protección y apoyo en la comunidad.Nos dirigimos a todos los Estados, y en particular a las autoridades de migración de Australia, Malasia, Israel, Sudáfrica, Grecia, México y Estados Unidos, donde la detención de niños, niñas y adolescentes es una práctica prevaleciente.

--

“I got one small bowl of food a day. We were never allowed to go outside. In the night I had to give massages to some of the men.” says a child refugee from Myanmar who was in an immigration detention centre in Malaysia.

Unfortunately, immigration detention of children happens all around the world.  We call on all states to stop this practice and protect the rights of all children within their territory or jurisdiction, regardless of whether the child holds the appropriate documentation.

It is never in the best interest of the child to be detained.

Child detention is a problem, not a solution

Although detention of children is widespread, it is difficult to quantify partly because States do not often keep statistics and/or release numbers. There is an increase globally in the use of migration-related detention, with many countries detaining migrant, asylum seeker and refugee children. There are reports of children being detained alongside convicted criminals in jails and/or unrelated adults in immigration detention centres. Many children are unaccompanied or are separated from their caregivers, leaving them particularly vulnerable to sexual abuse.  Lack of adequate medical care and education is a major concern for all children in detention

Substantial evidence shows that detention frequently damages the mental health and development of children, from infancy through teenage years.  Harmful effects on children's mental health are often persistent, are often severe, and can occur even after short periods of detention.

Governments should not detain children when they are fleeing abuse, war and poverty, even if they do not have any papers. These children and families do not pose any threat to the community.

We address all states, and in particular the immigration ministers of Malaysia, Israel, South Africa, Greece, Mexico, Australia and the United States of America, where child detention is an acute problem.

This petition was delivered to:
  • States present at the UN Human Rights Council
    United Nations Human Rights Council
  • Greek Ministry of Citizen Protection
    Nikolaos Dendias
  • South African Minister of Home Affairs
    Ms Grace Naledi Pandor
  • Israeli Minister of Interior
    Gideon Sa'ar
  • A. Secretaría de Gobernación de México
    Miguel Angel Osorio Chong
  • Minister for Immigration and Citizenship - Australian Labor Party
    Tony Burke
  • Malaysian Prime Miniser
    Datuk Seri Najib

End immigration detention of children started this petition with a single signature, and now has 3,813 supporters. Start a petition today to change something you care about.