0 have signed. Let’s get to 500!

“For a colonized people the most essential value, because the most concrete, is first and foremost the land: the land which will bring them bread and, above all, dignity.”
Frantz Fanon, The Wretched of the Earth

*Version Francais dessous*

Background: Government stakeholders in the democratic Republic of Senegal seem to be under the impression that they are the decision-makers in matters pertaining to the collective memory of Black peoples across the continent and Diaspora. A memory of the Trans-Atlantic slave trade for which Goree Island served as a pinnacle in the Scramble for Africa – its resources and its people.

On May 9th 2018, Mayor of Goree Island, Augustin Senghor and Ambassador to the European Union, Joaquin Gonzalez-Ducay stood on a podium to inaugurate “La nouvelle place de l’Europe”, funded by the European Union for 100 million CFA (USD200,000). Images released online post-inauguration on May 11th, shocked the Senegalese community and abroad. Ironically nostalgic of a brutal history - slave traders on a podium parading Black bodies of all sizes, builds and origins as property to be bought, sold, tortured, murdered, displaced and oppressed for generations to come.

This blatant display of historical amnesia with all the pomp and circumstance, was defended by Mayor Senghor as being in the spirit of ‘recognizing the close ties Europe has to Goree’, without mention, context nor homage to what that entails – the systematic de-humanization of peoples for economic gain. By consecrating the European name on a physical place in Goree, they are attempting to lay claim to a space still grappling with historical trauma induced by five centuries of European occupation and human torture.

This petition calls on The Republic of Senegal to preserve the history of Goree Island as a World Heritage Site and not pander to the guilt of the former colonizers.

We call on Mayor Senghor to recognize that commemorating Europe is not your decision to make nor is there a price tag.

We call on the European Union to recognize that this is not your space.

We request for the official DE-NAUGURATION of “La nouvelle place de l’Europe”.

---------------------

Pétition pour « désinagurer » "La nouvelle place de l'Europe" sur l'île de Gorée

Les élus de la République démocratique du Sénégal donnent l'impression qu'ils peuvent prendre des décisions s'affairant à la mémoire collective des peuples noirs à travers le continent et la diaspora africaine ; les voilà à pied d’œuvre pour profaner la mémoire des victimes du commerce transatlantique des esclaves associée à l’ile de Gorée où le pillage des ressources de l’Afrique et de son peuple a atteint son paroxisme.

Le 9 mai 2018, le maire de l'île de Gorée, Augustin Senghor et l’ambassadeur auprès de l'Union européenne, Joaquin Gonzalez-Ducay, ont inauguré "La nouvelle place de l'Europe", financée par l'Union européenne pour un coût de 100 millions de CFA (200. 000 dollars américains). Les images publiées en ligne après l'inauguration le 11 mai ont choqué la communauté sénégalaise et internationale. L’ironie de cette commémoration d’une histoire empreinte de brutalités inouies c’est de voir les descendants des marchands d'esclaves qui hier ont acheté, torturé, assassiné, déplacé des centaines de millions de noirs se pavoiner sur un même podium avec les descendants des victims.

Faisant montre d’une amnésie outrageante qui fait l’impasse sur une si douloureuse histoire, le maire de Gorée a défendu la célébration de cet événement dont la pompe frise l’indécence, avec ces mots : «reconnaître les liens étroits que l'Europe a avec Gorée». Baptiser une place à Goree au nom de l’Europe c’est permettre aux bourreaux d’hier de revendiquer un espace sur le lieu où ils ont commis les crimes les plus traumatisants contre l’humanité.

Cette pétition appelle la République du Sénégal à préserver l'histoire de l'île de Gorée en tant que patrimoine mondial à la mémoire des victimes de l’esclavage et à ne pas s’associer à la culpabilité des anciens esclavagistes et colonisateurs.

Nous appelons le maire Senghor à  reconsidérer cette grave insulte qu’il fait à la mémoire de l’Afrique, de la diaspora africaine et de tous les peuples épris de justice.

Nous appelons l'Union Européenne à reconnaître que cet espace n’est pas le sien.

Nous demandons la DÉSINAUGURATION officielle de "La nouvelle place de l'Europe"

_________

BBC:

"A Gorée, la rénovation à de la Place de l'Europe construite en 2003 est au cœur d'une polémique." http://www.bbc.com/afrique/region-44082925

AFROPUNK:

"The island of Gorée in Senegal...was the largest slave-trading center on the African coast... its ‘Door of No Return’ to remember the horrors of the trade organized by Europeans. So, when city of Gorée Mayor Augustin Senghor and European Union Ambassador in Senegal Joaquín González-Ducay inaugurated ‘Europe Square’ (Place de l’Europe) on Wednesday, many were left scratching their head." http://afropunk.com/2018/05/goree-senegal-square-honoring-europe/

RFI:

"Vive polémique au Sénégal suite à l'inauguration sur l'île de Gorée de la place de l'Europe réaménagée grâce à un financement de 150 millions de FCFA de l'Union européenne." http://www.rfi.fr/afrique/20180514-senegal-inauguration-place-europe-goree-fait-polemique

La Tribune:

"Le manque de communication de la Délégation de l’Union européenne à Dakar laisse un vide communicationnel qui est en train peu à peu d’être comblé par les sirènes de l’indignation." https://afrique.latribune.fr/politique/2018-05-11/place-de-l-europe-a-goree-les-dessous-d-une-inauguration-qui-alimente-la-colere-778206.html

UNESCO World Heritage Site

"The island of Gorée lies off the coast of Senegal, opposite Dakar. From the 15th to the 19th century, it was the largest slave-trading centre on the African coast. Ruled in succession by the Portuguese, Dutch, English and French, its architecture is characterized by the contrast between the grim slave-quarters and the elegant houses of the slave traders. Today it continues to serve as a reminder of human exploitation and as a sanctuary for reconciliation." https://whc.unesco.org/en/list/26

In the words of….

“We have to talk about liberating minds as well as liberating society.”

― Maya Angelou

“A people without the knowledge of their past history, origin and culture is like a tree without roots.”

― Marcus Garvey

Signed,

Gnima Diop: MA Global Development & Africa Studies, University of Leeds – Dakar, Senegal

Tabara Korka: Creative Woman, Writer, Researcher - Dakar, Senegal

Gugulethu Duma: BA Brand Building and Management; Vega / Musician and Cultural Activist, Cape Town, South Africa

Kris Russo: Artist, Writer and Educator – Dakar, Senegal by way of Michigan, USA

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Today: Gnima is counting on you

Gnima Diop needs your help with “DE-Naugurate “La nouvelle place de l’Europe” (New European Square) on Goree Island”. Join Gnima and 430 supporters today.