Constitutional Court of Colombia: Consider Human Rights Case for Injured GM Workers

0 have signed. Let’s get to 500!
At 500 signatures, this petition is more likely to be featured in recommendations!
Evan Lasley started this petition to Constitutional Court of Colombia

ENGLISH SUMMARY:

Since 2008, hundreds of autoworkers have been unlawfully dismissed from their jobs after becoming physically disabled working at the antiquated GM plant in Bogotá, Colombia. In response, General Motors claimed that the workers were injured on their own time, not on the job. GM altered their medical records to try to avoid liability for their injuries.

In August of 2011, 68 injured workers occupied space in front of the U.S. Embassy, demanding accountability for GM and the reinstatement of their jobs—they demanded justice and restitution for all workers injured on the job.

The Colombian government has failed to enforce the law against these abuses of power, and has failed to protect the fundamental human rights of these workers.

With the solidarity of labor activists from around the world, they continue the fight for workers rights in Colombia—supporting additional workers who have found themselves in the same situation: injured and dismissed, without access to healthcare or stable employment.

Now—in March 2021—the latest group of these workers has a chance for their case to be selected by the Constitutional Court of Colombia for consideration. Any of the nine magistrates on the Court have the power to select this case for constitutional review and settle it—regarding fundamental rights—to hold GM to the same standard that they have established for other employers in Colombia. We are calling upon the Magistrates of the Court to take up this case and hold General Motors accountable for its actions.

Please sign and share this petition to help us bring attention to the campaign of these workers.

If you would like to learn more about the The Association of Injured Workers & Ex-Workers of General Motors Colmotores— Bogota, Colombia, visit https://www.asotrecol.org/ and consider donating to their emergency relief fund at  https://www.gofundme.com/f/fired-injured-gm-workers

SPANISH SUMMARY:

Desde 2008, cientos de trabajadores automotrices han sido despedidos ilegalmente de sus trabajos después de quedar físicamente discapacitados trabajando en la anticuada planta de GM en Bogotá, Colombia. En respuesta, General Motors afirmó que los trabajadores se enfermaron en su propio tiempo, no en el trabajo. GM modificó sus registros médicos para tratar de evitar la responsabilidad por sus enfermedades.

En agosto de 2011, 68 trabajadores enfermos ocuparon un espacio frente a la Embajada de los Estados Unidos, exigiendo responsabilidad para GM y el restablecimiento de sus puestos de trabajo; exigieron justicia y restitución para todos los trabajadores enfermos en el trabajo.

El gobierno colombiano no ha hecho cumplir la ley contra estos abusos de poder y no ha protegido los derechos humanos fundamentales de estos trabajadores.

Con la solidaridad de activistas laborales de todo el mundo, continúan la lucha por los derechos de los trabajadores en Colombia, apoyando a más trabajadores que se han encontrado en la misma situación: enfermos y despedidos, sin acceso a la atención médica ni a un empleo estable.

Ahora, en marzo de 2021, el último grupo de estos trabajadores tiene la oportunidad de que su caso sea seleccionado por la Corte Constitucional de Colombia para su consideración. Cualquiera de los nueve magistrados de la Corte tiene la facultad de seleccionar este caso para revisión constitucional y resolverlo —en relación con los derechos fundamentales— para exigir a GM el mismo estándar que han establecido para otros empleadores en Colombia. Hacemos un llamado a los Magistrados de la Corte para que se ocupen de este caso y responsabilicen a General Motors por sus acciones.

Por favor firme y comparta esta petición para ayudarnos a llamar la atención sobre la campaña de estos trabajadores.

Si desea obtener más información sobre la Asociación de Trabajadores y Ex-Trabajadores Enfermos de General Motors Colmotores, Bogotá, Colombia, visite https://www.asotrecol.org/ y considere hacer una donación a su fondo de ayuda de emergencia en https: / /www.gofundme.com/f/fired-injured-gm-workers

STATEMENT OF REQUEST FOR INSISTENCE (ENGLISH):

We, the undersigned, as Colombians, members of unions and community organizations, people of faith and conscience, defenders of human rights, and members of the international community, respectfully request the constitutional use of your authority as a magistrate of the Constitutional Court to to insist on the selection of T-8063551, a case previously excluded from selection by Chamber 2 of this Body. We assert:

• The fundamental rights of injured workers have been violated, including the right to Reinforced Labor Stability, the vital minimum, and health.
  • The workers included in this legal process, and their families, are in dire economic conditions in the middle of a pandemic; with occupational disabilities that limit their possibilities of other employment.
  • The two prior rulings completely ignored the jurisprudence of this body in this regard. For example, SU-049 of 2017 and the case law that has been developed from the formation of the Constitutional Court to as recently as January 27, 2021 when the current Court in T-020/21 ruled in favor of a worker who asserted the same fundamental right.

Finally, we would like to highlight for the Court that the 24 workers in this case are part of a group of 44 workers in total who suffered the same violation of their fundamental rights. Of these workers, twenty won their case and were immediately and permanently reinstated. The claim of the remaining 24 workers has not been resolved satisfactorily. It is not consistent with the principles of fundamental human rights, that are safeguarded by this Court, to ignore their case.

STATEMENT OF REQUEST FOR INSISTENCE (SPANISH):

Nosotros, los abajos firmantes, como Colombianos, miembros de sindicatos y organizaciones comunitarias, personas de fe y conciencia, defensores de los derechos humanos, y miembros de la comunidad internacional, respetuosamente solicitamos el uso constitucional de su facultad como magistrado de la Corte Constitucional para para insistir en la selección de T-8063551, un caso anteriormente excluido de selección por la Sala 2 de esta Corporación. Cabe resaltar:

• Los derechos fundamentales de los trabajadores enfermos han sido violados, incluyendo el derecho a la Estabilidad Laboral Reforzada, el mínimo vital, y la salud.
  • Los trabajadores incluidos en esta tutela, y sus familias están en malas condiciones económicas, en medio de una pandemia, y con discapacidades ocupacionales que limitan sus posibilidades de conseguir otro empleo.
  • Las decisiones de primera y segunda instancia desconocieron por completo la jurisprudencia de esta Corporación al respeto. Por ejemplo el SU-049 de 2017 y la línea jurisprudencial que ha sido desarrollada desde el inicio de la corte hasta el 27 de enero de 2021 cuando la actual Corte en la Sentencia T-020/21 respaldaron el mismo derecho fundamental.

Finalmente, queremos resaltar para la Corte que los 24 trabajadores de este caso forman parte de un grupo de 44 trabajadores en total que sufrieron la misma violación de sus derechos fundamentales. De estos trabajadores, 20 ganaron su caso y fueron reintegrados de forma inmediata y definitiva. La reclamación de los 24 trabajadores restantes no se ha resuelto satisfactoriamente. No es consistente con los principios de derechos humanos fundamentales, que son amparados por esta Corte, ignorar su caso.

0 have signed. Let’s get to 500!