Dirigida a Generalitat de Catalunya y 1 otro/a

firmantes

La tradició d’emmagatzemar gel en neveres o pous de gel preindustrials de cara a l’estiu estava destinada a la conservació d’aliments, a fins terapèutics, i a l’elaboració de begudes fresques. Alforja va ser un dels més prolífers en aquesta activitat en tot el camp de Tarragona conjuntament amb Prades i Vilaverd fins a la segona meitat del segle XIX quan fa la seva aparició l’ús del gel artificial.

Quan parlem de neveres o pous de gel no estem parlant d’unitats arquitectòniques vistoses des del punt de vista artístic i arquitectònic. Són construccions senzilles, en la majoria dels casos soterrades i de forma cilíndrica, realitzades per experts en la construcció amb pedra seca i estructures en forma d'arcs.

No obstant això no hi ha arguments per a menysprear-les, són exponents d’un procés extingit d’indústria rural desapareguda fins i tot de la memòria popular, com va ocórrer amb els nostres molins fariners, d’oli i les olles de la indústria de l’aiguardent, etc. I d’aquí la importància de la seva conservació i exhibició.

Al Camp de Tarragona s'han confirmat l’existència d’almenys 35 d’aquestes singulars construccions, però de la gran majoria d’aquests pous tan sols algunes restes han persistit fins als nostres dies. En bon estat de conservació només en queden cinc, però ningú sap quan temps més podran sobreviure, tal com afirma Ramon Amigó en el seu llibre: El tràfic amb el fred al Camp de Tarragona (s. XVI-XIX).

Alforja compte al seu terme amb l’existència de 4 pous de gel: La primera és La Nevera del Toribio de la qual no queda res més que una lleugera depressió. La Nevera del Mas del Paí o de les Obagues, adaptada com una dependència més del mas. La nevera del Metge: de la qual resten els seus murs i la Nevera del Ginoteta.

És la Nevera del Ginoteta la que destaca amb diferència de la resta. Ramon Amigó al veure-la per primera vegada la va batejar amb el nom de “la catedral del gel” i va apuntar:

És una meravella de construcció, sencera, grandiosa, impecable, amb un mas annex a través del qual s’hi té accés i que devia servir d’allotjament del nevater i de les brigades d’homes que s’havien de menester quan nevava o quan s’havia format prou gel a les basses contigües.

Té un diàmetre estimat de 10 metres per 11 metres de profunditat des del cim de la cúpula. La cúpula és de rajola, recoberta de terra per fora, amb un forat de càrrega circular. 3/4 parts del volum de la construcció es troben enterrats al subsol. La seva capacitat total s’estima en uns 800 m3 el que la converteixen en la de més volum de tot el Camp de Tarragona

Durant la legislatura 2004-2008 es va elaborar un projecte per a rescatar-la, però els fons necessaris mai van arribar i la iniciativa no prosperà. Des de llavors fins ara ningú que sapiguem ha fet res en defensa d’un dels més apreciables valors culturals amb els quals comptem en el nostre territori. Si tot continua així serà inevitable que, tard o d’hora, es degradi i acabi com la gran majoria.

Però encara som a temps, entre tots podem fer que les administracions implicades entenguin la gravetat del problema i facin un pas conjuntament per a trobar la solució: fer passar a mans públiques aquesta construcció tan significativa i procurar els mitjans necessaris per a protegir-la i posar-la en valor.

Des d’AlforjaStark volem convidar a tothom que desitgi col·laborar en aquesta iniciativa, a donar un petit pas i sumar la seva firma a aquesta campanya: SALVEM LA NEVERA DEL GINOTETA

Esta petición será entregada a:

Alforja Stark ha iniciado esta petición con solamente una firma y ahora la petición ha conseguido 270 personas que la apoyan. Inicia una petición tu mismo para crear los cambios que quieres ver.

Hoy: Rogelio cuenta con tu ayuda

Rogelio Portal necesita tu ayuda con esta petición «Consell Comarcal del Baix Camp, Diputació de Tarragona, Ajuntament d'Alforja, Generalitat de Catalunya: SALVEM LA NEVERA DEL GINOTETA: procurin els mitjans necessaris per a protegir-la i posar-la en valor.». Únete a Rogelio y 269 personas que ya han firmado.