Rising in Solidarity and securing the liberties of our most vulnerable

0 have signed. Let’s get to 1,000!
At 1,000 signatures, this petition is more likely to be featured in recommendations!
The Racial Justice Collective started this petition to Collective and

Petition

Liberty Rising:

(email theracialjusticecollective@gmail.com if you'd like to join the emailing list)

The restrictions and penalties associated with the curfew put the homeless, BIPOC, those who live in overcrowded homes, and homes with domestic violence at further risk when seeking safety and shelter after curfew hours.

An  8 o’clock curfew is a way for this white supremacist government to police the most vulnerable, and continue their war to marginalize and invisibilize those who don’t fit into their ideal mould of a citizen. If this pandemic has taught us anything, it is that we need to value humanity over profits, freedom over oppression, care over fear.

At this moment it’s to remember that this country continues to be built on the theft of land and liberties of First Nations. Knowing this opens your eyes and minds to the violent reality currently reflected in these policies, which continue to take without consent of those it will impact most.

Using “shock therapy” as Premier Francois Legault calls this, has never mended or brought healing to anyone. Ever. This government is leading with fear, a tactic used to suppress and control the masses.

Premier Legault’s statement that there is enough space in shelters is false, naive, and from an uncultured privileged standpoint. COVID-19 cases have been rising all over Quebec, and the unsheltered population has been hit the hardest. Shelters, which is a normal year do not have enough capacity, have been forced to reduce their working hours, restrict their number of clients and close off sleeping areas to limit the spread of COVID-19. The curfew is a way to further criminalize unsheltered populations and BIPOC and uses threats as a way to enact social control instead of ensuring their safety. Rather than claiming that there is enough space, and enacting a curfew based on false assumptions, adequate support must be given to unsheltered populations. Tickets and police harassment deployed against the unsheltered has never solved the problem of homelessness. They merely increase suffering and allow a State to scare its citizens into working themselves to death in order to avoid the suffering inflicted by a negligent and violent government on its most vulnerable.  Alongside the unsheltered population, this curfew will disproportionately impact BIPOC that make up the majority of essential workers, many of whom are undocumented and must deal with high exposure to COVID-19. These groups are constantly at risk of being stopped and searched by law enforcement, and this curfew will provide another mechanism to encourage instances of racial profiling rather than ensure their safety.

By signing this petition you are rising for your liberties and the liberties of your community. This will show your disapproval of the curfew. By signing this you are potentially saving the lives of those who are already in very vulnerable situations.

FRANÇAIS

(Envoyez un email à theracialjusticecollective@gmail.com si vous souhaitez faire partie de notre liste de diffusion)

L’accroissement des restrictions liées au couvre-feu et les sanctions qui s’y rattachent placent les personnes itinérantes, racisées, vivant à plusieurs sous un même toit et victimes de violence domestiques à risque dans le cas où elles chercheraient un refuge où un espace sécuritaire après 20h.

Ce couvre-feu est un moyen pour ce gouvernement suprémaciste blanc de surveiller les groupes les plus vulnérables tout en poursuivant la marginalisation de celles et ceux n’entrant pas dans son moule de citoyen.ne idéal.e. Si cette pandémie nous a appris quelque chose, c’est bien que nous devons prioriser l’humanité aux profits, la liberté à l’oppression.

À présent, il faut se rappeler que ce pays a été bâti sur le vol des terres ainsi que des libertés des Premières Nations et Inuits. En sachant cela, cela saute aux yeux que ces nouvelles politiques du gouvernement, encore une fois, n’ont point le consentement de celles et ceux qui seront les plus impacté.e.s. Ce choix politique nous met davantage en danger qu’il ne nous protège; c’est tout le contraire de la réduction des risques, de la création d’espaces sécuritaires pour les plus vulnérables dans nos communautés.

Il est naïf de croire que les personnes itinérantes auront accès à des lieux sécuritaires et adéquats pendant le couvre-feu.

L’utilisation d’un «traitement-choc», expression de François Legault, n’a jamais guéri personne. Cette gouvernance par la peur est une tactique de contrôle et de soumission des masses.

François Legault déclare qu’il y a assez de place dans les refuges. C’est faux. Le couvre-feu semble être un moyen de davantage criminaliser la population sans-abri et racisée. La menace est utilisée pour mettre en place un contrôle social plutôt que d’assurer la sécurité de celles et ceux qui en ont besoin. Plutôt que de prétendre la suffisance d’espaces en refuge et l’imposition d’un couvre-feu sur la base de fausses hypothèses, il faut apporter un soutien adéquat aux personnes sans-abri. Les cas de contamination à la COVID-19 sont en hausse partout au Québec et c’est cette population qui en est la plus touchée. Les refuges ont été contraints de réduire leurs heures d’ouverture, restreindre leur clientèle et fermer des dortoirs pour limiter la propagation du virus. Outre la population sans abri, ce couvre-feu aura des conséquences disproportionnées sur la population racisée qui constitue la majorité des travailleur.euses essentiel.les, dont plusieurs sont sans-papiers. Cette dernière est fortement exposée au virus et risque d'être arrêtée et fouillée par les forces de l'ordre à n’importe quel moment. Ce couvre-feu augmentera les cas de profilage racial des personnes racisées plutôt que d'assurer leur sécurité.

En signant cette pétition, vous vous levez pour la défense de votre liberté et de celle de votre communauté. Vous vous opposez au couvre-feu.

En signant cette pétition, vous sauvez potentiellement la vie de personnes en situations extrêmement précaires.

0 have signed. Let’s get to 1,000!