#LACEMOS - Declaration for the United Nations Environment Assembly 3

0 pessoa já assinou. Ajude a chegar a 200!

El propósito de esta petición és tornar el proceso de participación ciudadana en la Asemblea de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente 3, más abierto y inclusivo. Firmando esa petición, vos estará empoderando la voz de los pocos participantes de la región que estarán en ese importante espacio de decisión.

The proposal of this petition is to make the citizen participation at the United Nations Environment Assembly 3, more open and inclusive. Signing this petition, you are empowering the voice of the few participants from the region at this important decision making space.

>> ENGLISH VERSION BELOW <<

Declaración Regional América Latina y El Caribe para la UNEA3

LA CONTAMINACIÓN

Sobre el tema central de esta UNEA3, Contaminación, nuestros aportes regionales han sido generados desde el Taller de Consulta Regional realizado en Puntarenas, Costa Rica en Junio de 2017, y de la Consulta Regional Virtual sobre Contaminación, realizada durante los meses de octubre y noviembre, que contó con más de 100 participantes de 17 países de la región.

Hacemos el llamado urgente a la administración de los Estados y de los Gobiernos, al Sistema de Naciones Unidas y a las instituciones oficiales y públicas multilaterales, a elevar el nivel de compromiso y la voluntad ética y política para adoptar acciones y decisiones que pongan un alto a la contaminación global, que junto a los impactos del extractivismo, los megaproyectos y los efectos del cambio climático, están provocando la contaminación del agua, los océanos, la pérdida acelerada de biodiversidad y de los medios de vida de las comunidades, el deterioro de ecosistemas y profundizando las condiciones de desigualdades, empobrecimiento y vulnerabilidades en que viven los pueblos, sobre todo en el Sur Global.

Observamos desde la consulta realizada que dentro las dinámicas del sistema Tierra, con base en la metodología GEO, el Agua y los Océanos son los más afectados desde la perspectiva de la ciudadanía regional, seguido de la pérdida de Biodiversidad. Consideramos al agua, los océanos y la biodiversidad como valiosos bienes comunes naturales y patrimonios de la región, que desafortunadamente están siendo destruidos por la contaminación originada por diversas actividades como la industria, la actividad extractiva y la actividad del ser humano; la contaminación no conoce fronteras y afecta toda la región,  motivo por el que solicitamos decisiones y acciones en pro de la Integridad Ecológica y la comunidad de la vida.

Insistimos en la necesidad de la creación de un marco legal, que regule lo concerniente a la contaminación, englobando cualquier actividad que pudiese generar impacto ambiental negativo, como la actividad extractiva, los monocultivos y el uso de agrotóxicos para la agricultura. Además se requiere que el marco legal existente en los países consagre la consulta local previa obligatoria y sistemática, antes de la implementación de la actividad extractiva, o cualquier actividad que pudiese generar un impacto ambiental negativo, respetando el principio de la autodeterminación de los pueblos. Destacamos la importancia de la elaboración de estudios de impacto ambiental a los que deben tener acceso los ciudadanos de la zona afectada garantizando así el Principio 10 de la Declaración de Río. Adicionalmente, el marco legal debe consagrar incentivos para las buenas prácticas, promoviendo el Desarrollo Sustentable, así como sanciones para las personas jurídicas o naturales que contaminan o deterioran la naturaleza.

Consideramos la implementación de medidas fiscales y aplicación de sanciones a quienes contaminen el ambiente y deterioran la naturaleza, como un mecanismo eficiente para reducir los niveles de contaminación. Son necesarias acciones concretas de protección ambiental, mediante mecanismos jurídicos que garanticen un Estado de Derecho Ambiental, con procesos de seguimiento a las personas jurídicas o naturales que ocasionen daños a la naturaleza, y el respeto del principio del contaminador pagador, coaccionando a quienes contaminen para el resarcimiento del daño.

Insistimos en la capacidad transformativa de la educación ambiental formal e informal en todos los niveles, iniciando desde la edad temprana, para informar y alfabetizar a la ciudadanía sobre el cuidado de los bienes comunes globales; proponemos la promulgación y estimulación de una educación ambiental fundamentada en la conservación de los recursos naturales, que asuma intencionalmente los principios de precaución y prevención y las capacidades comunes pero diferenciadas y las capacidades respectivas, promoviendo el aprovechamiento de los residuos generados por cada individuo en el planeta, impulsando técnicas de desarrollo amigables con la naturaleza, tomando los conocimientos ancestrales como la base de las prácticas de producción  local, y apoyando el desarrollo de tecnologías sostenibles, a través de la inversión en la investigación y la ciencia.

La impunidad en los casos de ambientalistas asesinados en la región es alarmante, además las cifras de ambientalistas asesinados aumenta cada año. Casos como el de Berta Cáceres nos preocupa, esto quiere decir que en América Latina y el Caribe, ser ambientalista o defender la Pachamama puede costarte la vida.  Pedimos justicia para las víctimas y sus familias, e instamos a los Estados para que creen políticas de prevención y protección para quienes ejercemos la tarea de cuidar el ambiente.

Solicitamos que el acceso a la información ambiental sea plena y transparente, en cumplimiento del Principio 10 y de la resolución de la Cumbre de Río +20 “El Futuro que Queremos” y todos sus principios, pues lamentamos que estos hasta hoy no han sido adoptados en su conjunto y totalidad en muchos países signatarios.

Destacamos que el acceso a la información y la participación, el papel de la ley, la no regresión en temas de Derecho Ambiental, son cuestiones centrales para el avance de la justicia y democracia en asuntos ambientales en la región, por lo que solicitamos el cumplimiento de las leyes, acuerdos y pactos internacionales en materia ambiental.

EL ESTADO DE LA PARTICIPACIÓN REGIONAL Y LA NECESIDAD DE REVISIÓN DE LA POLÍTICA DE INVOLUCRAMIENTO DE LOS GRUPOS PRINCIPALES EN EL PNUMA

Requerimos una revisión de la política del involucramiento de stakeholders. Nos preocupa la como el PNUMA viene manejando el tema, como por ejemplo la arbitraria alteración del nombre de la unidada a nosotros relacionada, de Major Groups and Stakeholders Unit, para Civil Society Unit.

Desde la presentación del informe de la Consulta de Participación Regional 2015- 2017, promovida por los representantes regionales de los Grupos Principales del Programa de Naciones Unidas para el Medio Ambiente para la América Latina y el Caribe, hemos destacado nuestra realidad de participación, no representativa y muy limitada, y presentamos una exposición más profunda vinculada al tema:

Es notable la diferencia de involucramiento y participación asimétrica entre las subregiones de América Latina y el Caribe. Así mismo la dificultad de promover el diálogo y cooperación entre los hispanohablantes y los que hablan inglés (Caribe) y portugués (Brasil), es una realidad que necesita dedicación y empeño mutuo de ambos los lados para lograr objetivos comunes.

Además, observamos que el grado de respuesta y participación efectiva de las organizaciones acreditadas es muy limitado y bajo; de 16 organizaciones acreditadas en la Región, en aquel momento de consulta, apenas 6 se muestran activas en los procesos.

Es necesario que el PNUMA realice una actualización del status consultivo de las organizaciones acreditadas, y también se debe buscar medios para mantener la participación más accesible a organizaciones y ciudadanos. En la región nos sentimos orgullosos de estar manejando procesos ciudadanos, abiertos e inclusivos.

Nos preocupa que de las 16 organizaciones acreditadas, solo tenemos 5 de los 9 Grupos Principales mínimamente representados, lo cual quiere decir que hay grupos sin ninguna representación en la Región.  Los Grupos Principales a seguir, hasta el mes de Junio de 2017, nunca tuvieron ninguna participación o representación formal en los mecanismos regionales de participación del Programa de Naciones Unidas para el Medio Ambiente: Los Niños y Jóvenes, El Comercio y la Industria, Los Trabajadores y sus Sindicatos y Las Autoridades Locales.

Nos urgen procesos de participación que sean pautados por los principios de la participación efectiva, la ética, la cooperación y el diálogo entre los agentes de los Grupos Principales y demás agentes, con especial importancia para el PNUMA y Gobiernos, para elevar y amplificar las voces que han sido histórica y sistemáticamente excluidas de las decisiones públicas globales, honrando el principio “que nadie se quede atrás” de la Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sustentable (ODS), y visibilizando las capacidades de propuestas y soluciones de los movimientos sociales, las redes territoriales y la sociedad civil ante los retos que enfrentan para el cuidado del ambiente y la naturaleza.

SOBRE LACEMOS

Estamos comprometidos en promover nuestra organización para revitalizar el estado actual de participación de manera intencional, informada, educada y efectiva, nosotros, ciudadanos regionales y agentes de los Grupos Principales creamos LACEMOS, Latin America and the Caribbean Engagement Mechanism. El mecanismo será una plataforma de acceso a información, y promoverá consultas y sinergias para crear caminos compartidos entre los diversos agentes que actúan en la región, en cooperación con la Madre Tierra.

Reconocemos el liderazgo en la auto organización, e inspiración, del RCEM Asia Pacific Engagement Mechanism y del Grupo Principal de Mujeres que están creando sus caminos para una participación efectiva.

Afirmamos que la UNEA3 representa una oportunidad para sentar bases significativas, promover la cooperación y desarrollar iniciativas y plataformas, que permitan trabajar por un planeta y humanidad saludable en un mundo en paz sustentable y duradera, como un asunto de derechos humanos para asegurar el cuidado, defensa y continuidad de la vida y la naturaleza para el bien común global con un enfoque de justicia y equidad intergeneracional.

Regional Declaration from Latin America and the Caribbean for the UNEA3

POLLUTION

Regarding the theme of UNEA 3, Towards a pollution free planet, the inputs included in this declaration were made by the contributions from collaborators at the Regional Consultation Meeting held in Puntarenas, Costa Rica during the month of june 2017; and the Regional Consultation on Pollution, launched by LACEMOS from October 2017 to November 2017 with more than 100 collaborators from 17 countries from the region.

We make an urgent call to States and Governments, the United Nations System and
multilateral official and public institutions, to raise the level of commitment and the ethical and political will to adopt actions and decisions that put a halt to global pollution. Pollution, together with the impacts of resource extraction, the development of megaprojects and the effects of climate change, are causing irreversible damage to freshwater and oceans, as well as the accelerated loss of biodiversity, the livelihoods of communities, the deterioration of ecosystems, as well as deepening the conditions of inequality, impoverishment and vulnerability in which people live, especially in the South of the Globe.

We note that the consultation held within the dynamics of the Earth system, based on the GEO methodology, water and oceans are the most affected from the perspective of regional citizenship, followed by the loss of biodiversity. We consider water, oceans, and biodiversity valuable natural common goods and heritage of the region, which unfortunately are being destroyed by pollution caused by various activities such as industry, extractive activity, and general unconscious human activity. Pollution does not recognize borders and affects the entire region; this is why we request decisions and actions in favor of ecological integrity and the community of life.

We insist on the need for the creation of a legal framework that regulates pollution, and that encompasses any activity that could generate negative environmental impacts, such as extractive activity, monocultures and the use of agrotoxins for agriculture. It is also necessary that the existing legal framework in countries of the region, should establish the obligatory and systematic local consultation prior to the implementation of the extractive activity, or any activity that could generate a negative environmental impact, respecting the principle of the self-determination of the people. We emphasize the importance of preparing environmental impact studies to which the citizens of the affected areas should have access, thus guaranteeing Principle 10 of the Rio Declaration. Additionally, the legal framework must promote incentives for good practices, promoting Sustainable Development
as well as sanctions for legal or natural persons that pollute or deteriorate nature.

We consider the implementation of fiscal measures and the application of sanctions to those who pollute the environment and damage nature, as an efficient mechanism to reduce pollution levels. Concrete actions for environmental protection are necessary, through legal mechanisms that guarantee the Environmental Rule of Law, with follow-up processes against legal or natural persons that cause damage to nature, and respect for the polluter- payer principle, coercing those who pollute to the restitution of the damage.

We insist on the transformative capacity of formal and informal environmental education at all levels, beginning at an early age, to inform and educate citizens about the care of the global common goods. We propose the promulgation and stimulation of environmental education based on the conservation of natural resources, which intentionally assumes the principles of precaution and prevention, as well as common but differentiated capacities. In addition, promoting usage of the waste generated by each individual on the planet, promoting techniques of development friendly with nature, taking ancestral knowledge as the basis of local production practices, and supporting the development of sustainable technologies, through investment in research and science.

The impunity in the cases of environmentalists murdered in the region is alarming, in fact, the figures of environmentalists killed increases every year. Cases like the case of Berta Cáceres worry us. These acts mean that in Latin America and the Caribbean, being an environmentalist or defending the Pachamama can cost you your life. We ask for justice for the victims and their families, and we urge States to create policies for prevention and protection for those who exercise the activity of caring and defending the environment.

We request that access to environmental information be full and transparent, in compliance with Principle 10 and the resolution of the Rio + 20 Summit &quot;The Future We Want&quot; along with all its principles, and we regret that these have not been adopted as a whole in many signatory countries.

We emphasize that access to information and participation, the role of the law, and non-regression in environmental law issues, all are central issues for the advancement of justice and democracy in environmental matters in the region. Therefore we request for compliance of laws and international agreements on environmental matters.

REGIONAL PARTICIPATION AND THE NEED FOR REVISION OF THE POLICY OF INVOLVEMENT OF THE MAJOR GROUPS AND STAKEHOLDERS IN UNEP

We make an urgent call for the revision of the stakeholder engagement policy. We are concerned about how UNEP has been handling the issue, such as the arbitrary alteration of the name of the unit related with us of Major Groups and Stakeholders Unit, to Civil Society Unit.

Since the presentation of the report of the Regional Participation Consultation 2015-2017, promoted by the regional representatives of the Major Groups of the United Nations Environment Program for Latin America and the Caribbean, we have highlighted our reality of participation, which we find to be not representative and very limited. We thus present a more profound exposition related to the subject:
The asymmetric difference in participation and involvement between the subregions of Latin America and the Caribbean is remarkable. Likewise, the difficulty of promoting dialogue and cooperation between Spanish speakers and those who speak English (Caribbean) and Portuguese (Brazil), is a reality that needs dedication and mutual commitment on all sides to achieve common goals.

In addition, we observed that the degree of response and effective participation of accredited organizations is very limited and low; out of 16 organizations accredited in the region at the time of consultation, only 6 are active in the processes.
It is necessary that UNEP updates the consultative status of accredited organizations, and to find ways to keep participation more accessible to organizations and citizens. In the region we are proud to be managing citizen processes, which are open and inclusive.

We are concerned that of the 16 accredited organizations, only 5 of the 9 Major Groups are minimally represented, which means that there are groups without any representation in the region. The Major Groups to follow, until June 2017, never had any formal participation or representation in the regional participation mechanisms of the United Nations Environment Program: Children and Youth, Trade and Industry, Workers and its Unions, and Local Authorities.

We need participation processes guided by the principles of effective participation, ethics, cooperation, and dialogue between the agents of the Major Groups and other agents, with special importance to UNEP and Governments. This is to raise and amplify the voices that have been historically and systematically excluded from global public decisions, honoring the principle &quot;that no one be left behind&quot; of the 2030 Agenda and the Sustainable Development
Goals (SDGs), and making visible the capacities of proposals and solutions of social
movements, the territorial networks, and the civil society before the challenges that lay ahead for the care of the environment and of nature.

About LACEMOS

We are committed to the promotion of our organization to revitalize the current participation in an intentional, informed, educated, and effective way. We, regional citizens and agents of the Major Groups, created LACEMOS: the Latin America and the Caribbean Engagement Mechanism. This mechanism will serve as a platform for accessing information, and will promote consultations and synergies to create shared paths among the various agents operating in the region, in cooperation with Mother Earth.

We recognize the leadership in self-organization, and inspiration from the RCEM Asia Pacific Engagement Mechanism and the Women Major Group who are creating a healthy path for effective participation.

We affirm that UNEA 3 represents an opportunity to lay meaningful foundations, promote cooperation, and develop initiatives and platforms that effectively engages all Stakeholders towards working for a healthy planet and humanity in a sustainable world that promotes lasting peace. We understand that it is a human right to guatantee the care, defense and continuity of life and nature in for the global common good with a focus on justice and intergenerational equity.

#LACEMOS #UNEA3

Hoje: LACEMOS está contando com você!

LACEMOS Latin America and the Caribbean precisa do seu apoio na petição «civil.society@unep.org: #LACEMOS - Declaration for the United Nations Environment Assembly 3». Junte-se agora a LACEMOS e mais 111 apoiadores.