No més imatges de ferits d'atemptats a la premsa

0 personas han firmado. ¡Ayuda a conseguir 500!

Jo no he sigut víctima d'un atemptat terrorista, però podia haver-ho sigut o podria tenir una persona estimada que ho hagués sigut. En les primeres hores després de l'atemptat, les més difícils, el que necessito és informació concreta i contrastada. Perquè l'objectiu de la informació en aques moments ha de ser serenar i tranquilitzar. Les víctimes i les persones que els hi són properes no necessiten recrear-se en l'horror, la sang i el dolor. Ningú vol saber d'un familiar veient-lo estés en una fotografia o un vídeo.

Qui publica aquestes imatges no ho fa per interès informatiu sinó per interès en l'audiència. En la seva i en la que pot aconseguir. En aquest atemptat han sigut mitjans com El Periódico, El País, La Vanguardia, El Mundo, etc.

Altres mitjans, com Telecinco, han emès actuacions policials en directe quan es feia una crida específica per part dels cossos de no fer-ho. És trist pensar que uns terroristes puguin arribar a obtenir avantatge per mirar la retransmissió en directe. Altre cop pesen més els interessos morbosos que la seguretat dels agents i de possibles víctimes.

Alguns mitjans de comunicació no han entrat en aquest joc i han defensat l'ètica periodística, en especial les recomanacions del Col·legi de Periodistes. A les xarxes, molta gent ha penjat imatges de gats en senyal de protesta. Hi ha periodistes i fotoperiodistes que treballen amb professionalitat. Però no ha sigut suficient.

Per això, demanem als partits amb representació al Parlament l'aprovació una llei que impedeixi aquestes imatges. Una norma que posi límits al rèdit econòmic de la tràgedia i fent prevaldre la dignitat de les víctimes i la dels seus familiars i la seguretat dels agents en les primeres hores després d'un atemptat.

Demanem una llei acotada a aquestes hores posteriors d'un atemptat i amb aquest contingut. És molt diferent de la comunicació d'imatges en casos en què el paper del periodisme es fa necessari per garantir les llibertats. I s'ha de fer extensible als atemptats allí on es produeixin, arreu del món. Perquè no hi ha víctimes de primera i víctimes de segona.

Ha de ser una llei que protegeixi la dignitat de les víctimes i la seguretat dels agents en els moments més delicats. Perquè protegint la seva dignifiquem la del conjunt de la societat.

Foto: Reuters/Albert Gea.

Hoy: Aleix cuenta con tu ayuda

Aleix Porta Alonso necesita tu ayuda con esta petición «Carles Puigdemont: No més imatges de ferits d'atemptats a la premsa». Únete a Aleix y 342 personas que ya han firmado.