Vräk inte 15-årige Dan Michael!

0 have signed. Let’s get to 200!
At 200 signatures, this petition is more likely to be featured in recommendations!
Elliot Vadi started this petition to Bostadsstiftelsen Signalisten i Solna Signalisten and

Dan Michael Broberg är en 15-årig pojke som har tillbringat nästan hela sitt liv i sin lägenhet i Solna kommun. Tragedi har dock slagit till. Inte bara en gång, utan två gånger.

Dan Michaels mamma dog plötsligt av blodförgiftning efter en rutinoperation. Den här unga pojken har fått gå igenom den fruktansvärda tragedin av att förlora en förälder, men det är tyvärr inte slutet på historien. Hans hyresvärd, det kommunala bostadsbolaget Signalisten, vill nu vräka honom.

De vill kasta ut en helt oskyldig, 15-årig pojke från hans enda trygga plats, det enda stället han verkligen kan kalla hem.

Signalisten grundar sitt beslut på det faktum att Dan Michael är minderårig, vilket innebär att han inte kan teckna ett kontrakt själv. Det är naturligtvis ganska rimligt. Det som är helt orimligt är dock att hans pappa, Birger Broberg, inte får ta över kontraktet.

Dan Michaels föräldrar separerade 2010. Dan Michael och hans mamma bodde kvar i lägenheten medan Birger bodde i en husvagn på en camping.

Detta betyder att om Birger inte får kontraktet, så kommer Dan Michael att behöva bo i en husvagn, ett öde som inget barn i Sverige borde behöva utsättas för.

Birger har mer än tillräckligt med inkomster för att kunna ta över kontraktet, men Signalisten vägrar att låta honom, helt enkelt för att han inte är skriven på den adressen.

Det är oacceptabelt att Signalisten prioriterar byråkrati framför ett barns hälsa och välbefinnande. Vi kan inte stå och titta.

Det finns en mycket enkel lösning på allt detta: Låt Birger ta över kontraktet. Att detta har rapporterats i flera tidningar och övrigt media har uppenbarligen inte varit tillräckligt för att det ska hända. Men tillsammans kan vi göra världen till en lite bättre plats för den här unga pojken. Vi kan göra det genom att skriva på den här namninsamlingen för att visa Signalisten att vi bryr oss.

Dan Michael förlorade sin mamma. Tycker du att han också ska bli av med sitt hem?

Hur skulle du känna om du och ditt barn var i samma situation?

0 have signed. Let’s get to 200!