Hernoem alle Leopold II-lanen in West-Vlaanderen! #LeopoldIIMustFall

0 have signed. Let’s get to 5,000!
At 5,000 signatures, this petition is more likely to get picked up by local news!
Siebe J. started this petition to Bart Tommelein and

Hernoem alle Leopold II-lanen in West-Vlaanderen! #LeopoldIIMustFall

Aan de lokale besturen en raadsleden van de steden Brugge, Nieuwpoort, Oostende en de kustgemeenten De Haan, De Panne en Koksijde

Eind 2019 schrapte Kortrijk de Leopold II-laan en maakte hiermee een statement voor alle andere West-Vlaamse steden en gemeenten, waarbij omstreden historische figuren zoals Leopold II duidelijk geen plaats in onze openbare ruimte verdienen. “We komen meer en meer in het reine met het verleden,” zei burgemeester Van Quickenborne (Open VLD) destijds. Vandaag legt de "Black Lives Matter"-beweging meer dan ooit bloot dat structureel racisme een product is van eeuwenlange kolonisatie en uitbuiting van “Zwarte" mensen, Afro-Amerikanen en andere minderheden in onze westerse maatschappij, zeker ook in België. Als lokaal bestuur aan de slag gaan met deze petitie, draagt alvast proactief bij tot concrete actie in het momentum van "Black Lives Matter".
In het dekolonisatiedebat is ons Belgisch koningshuis nooit onbesproken geweest. Leopold II behoort tot de meest lugubere bladzijden van onze geschiedenis. Toch beseffen velen maar al te weinig welke onherroepelijke impact de Belgische kolonisatie en uitbuiterij en de wondes die de genocides in Congo, Rwanda en Burundi hebben achtergelaten. Door deze massamoordenaar met een naamplakkaatje in onze straten te eren, normaliseren we het racistisch geweld en maken we geen broodnodige historische oefening om onze koloniale erfenis te bevragen.

Daarom richt deze petitie zich tot alle bovenstaande vermelde West-Vlaamse (kust)steden -en gemeenten, met als oproep de stap te zetten om dit minimale aandeel binnen het dekolonisatieproces van onze publieke ruimte te vervullen. Naar aanleiding van eerdere petities in het kader van "Black Lives Matter" en de Leopold II-standbeelden, hoopt deze petitie op een symbolische politieke beslissing voor, of ten laatste op, 30 juni 2020, namelijk de zestigste Dag van Onafhankelijkheid van de D.R. Congo. "There is no freedom in silence,” zoals de Zuid-Afrikaanse burgerrechtenactivist Steve Biko benadrukte.

(Tip: doop de laan niet gewoon om tot “Leopold-laan”, maar denk eens aan een vrouwennaam. "Meer vrouw op straat!")

Bedankt en,
#LeopoldIIMustFall

Hernoem alle Leopold II-lanen in West-Vlaanderen! #LeopoldIIMustFall

0 have signed. Let’s get to 5,000!