Antwerpen moet beloven vluchtelingen op te vangen uit de kampen op de Griekse eilanden!

0 have signed. Let’s get to 1,000!
At 1,000 signatures, this petition is more likely to be featured in recommendations!
Europe Must Act. started this petition to Burgemeester Antwerpen Bart De Wever

Ondertekend / signé / signed: Artemis Kubala, vzw ZING ZANG ZONG, Beweging.net Antwerpen

Français en-dessous; English version below

30/04/2020

Aan de burgemeester, raadsleden en burgers van Antwerpen

ANTWERPEN MOET ZICH ERTOE ENGAGEREN VLUCHTELINGEN UIT DE EGEÏSCHE KAMPEN IN GRIEKENLAND OP TE VANGEN

Er is een humanitaire crisis gaande aan de grenzen van Europa. Momenteel zitten 40.000 asielzoekers en vluchtelingen vast op de Egeïsche eilanden in overvolle kampen met amper medische hulp en onvoldoende sanitaire voorzieningen. In de afgelopen weken zijn de kampen Moria (Lesbos), Vial (Chios) en Vathy (Samos) getroffen door branden. Duizenden mensen zijn hun onderdak en weinige bezittingen kwijt. De situatie is kritiek. Mensenlevens en mensenrechten staan op het spel.

Deze inhumane levensomstandigheden zijn het resultaat van 5 jaar EU-wanbeleid. Zelfs in het licht van de Covid-19-pandemie blijven EU-leiders aarzelend en onverschillig toekijken. De Europese Commissie werkt aan de evacuatie van 1600 onbegeleide minderjarigen naar EU-lidstaten. Dit is een stap in de goede richting; wij hopen van harte dat de Belgische regering zich hiervoor engageert.

De evacuatie van enkel onbegeleide minderjarigen is echter geen fundamentele oplossing. Het lost de overbevolking van de kampen en de water- en voedseltekorten niet op. De inhumane omstandigheden in de Egeïsche kampen maken alle bewoners, ongeacht leeftijd, gezondheid of nationaliteit bijzonder kwetsbaar voor Covid-19. Om levens te redden moeten de kampen op de Egeïsche eilanden volledig geëvacueerd worden.

Europa kan niet blijven toekijken terwijl de 40,000 kinderen, vrouwen en mannen in de kampen aan hun lot worden overgelaten.

Wij hebben de morele plicht om te handelen: Europe Must Act!

Op 30 maart verklaarde Berlijn zich bereid om 1500 vluchtelingen en asielzoekers op te nemen. Nu vragen wij steden en gemeenten in heel Europa om zich bij Berlijn aan te sluiten en onderdak te bieden aan de vluchtelingen en asielzoekers die vastzitten in de overvolle kampen op de Griekse eilanden.

Sluit Antwerpen zich aan bij andere Europese steden door zich ertoe te engageren een concreet aantal vluchtelingen en asielzoekers op te vangen in haar rechtsgebied?

Samen kunnen we een duidelijke boodschap naar EU-leiders en nationale overheden sturen: dat Europa bereid en bekwaam is te handelen naar haar humanitaire waarden en een veilige haven te bieden aan mensen op de vlucht voor oorlog en vervolging.

Europe Must Act is een beweging van 160+ grassroots-organisaties die actief vluchtelingen ondersteunen in Griekenland en elders in Europa. Geconfronteerd met de tekortkomingen van EU-beleid en inbreuken op de mensenrechten, besloten de stichtende leden van EMA om campagne te voeren voor een eerlijk en humaan Europees asiel- en migratiebeleid.

30/04/2020

A l’attention du bourgmestre, des conseillers communaux et des citoyens d’Anvers,

ANVERS DOIT S’ENGAGER À ACCUEILLIR LES RÉFUGIÉS DES CAMPS DE GRÈCE

Il y a une crise humanitaire en cours aux frontières européennes. Pour l’instant, 40.000 demandeurs d’asiles et réfugiés sont coincés sur les îles en mer Egée, dans des camps surpeuplés, avec peu d’aide médicale et des conditions sanitaires déplorables. Ces dernières semaines, les camps Moria (Lesbos), Vial (Chios) et Vathy (Samos) ont été touchés par des incendies. Des milliers de personnes ont perdu le peu de leur possessions personnelles ainsi que leur abri. Non seulement les droits humains, mais aussi les vies de ces personnes sont en jeu.

Ces conditions de vie inhumaines sont le résultat de 5 ans de mauvaise gestion politique. Même durant cette pandémie mondiale due au Covid-19, les dirigeants de l’UE restent hésitant, voir indifférents face à cette crise. La Commission Européenne met en place l’évacuation de 1600 MENA (mineurs étrangers non-accompagnés). Ceci est un pas dans la bonne direction; nous soutenons de ce fait la campagne #JeSuisSolidaire et espérons de tout coeur qu’Anvers réponde positivement à l’appel de cette campagne.

Cependant, la seule évacuation des MENA n’est pas une solution durable. Cela ne résout pas le problème de la surpopulation des camps ni le manque d’eau et de nourriture. Les conditions actuelles rendent toute la population vulnérable au virus Covid-19, indifféremment de leur âge, de leur nationalité, de leur santé. Pour sauver des vies, il est impératif d’évacuer les camps en mer Egée dans leur totalité.

L’Europe ne peut pas abandonner à leur sort les 40 000 enfants, femmes et hommes qui s’y retrouvent.

C’est notre devoir moral d’agir: Europe Must Act!

Le 30 mars, Berlin a déclaré être disposée à accueillir 1500 demandeurs d’asile et réfugiés. Nous demandons à toutes les villes et communes d’Europe de se joindre à cette initiative, et d’offrir refuge aux personnes coincées dans les camps en mer Egée.

Est-ce que Anvers va rejoindre ce mouvement européen en s’engageant à accueillir un nombre concret et défini de réfugiés et demandeurs d’asile sur son territoire?

Ensemble, nous pouvons envoyer un message clair aux dirigeants de l’UE et aux gouvernements nationaux: l’Europe est prête et capable d’agir en fonction de valeurs humanitaires et d’offrir la sécurité à ceux qui fuient la guerre et la violation de leur droits humains.

Europe Must Act est un mouvement de 160+ organisations grass-roots qui soutiennent activement les réfugiés en Grèce et dans le reste de l’Europe. Confrontés aux manquements de l’UE et des violations des droits humains, les membres fondateurs d’EMA on décidé d’organiser une campagne pour une politique d’asile et d'immigration juste et humaine.

30/04/2020

To the mayor, councillors and citizens of Antwerp

ANTWERP MUST PLEDGE TO EVACUATE REFUGEES FROM THE AEGEAN CAMPS IN GREECE

There is a humanitarian crisis at the borders of Europe. Currently there are 40,000 asylum seekers and refugees trapped on the Aegean islands in overcrowded camps with little medical support and insufficient sanitary facilities. In recent weeks the Camps Moria (Lesbos), Vial (Chios) and Vathy (Samos) were hit by fires. Thousands of people have lost their shelter and few possessions. The situation is critical. People's lives and human rights are at stake.

These inhumane living conditions are the result of 5 years of mismanaged EU policies. Even in light of the Covid-19 pandemic EU-leaders remain hesitant and indifferent. The European Commission is working towards evacuating 1600 unaccompanied minors to EU Member States. This is a step in the right direction; we sincerely hope that the Belgian government will answer this call responsibly.

However, the evacuation of unaccompanied minors is not a fundamental solution. It solves neither the overpopulation of the camps nor the water and food shortages. The,inhumane conditions in the Aegean camps make all residents – regardless of age, health or nationality – particularly vulnerable to Covid-19. In order to save lives the camps on the Aegean islands will have to be completely evacuated.

Europe can no longer stand by while the 40,000 children, women and men in the camps are left to their fate.

We have a moral obligation to act: Europe Must Act!

On March 30, Berlin pledged to take in 1500 refugees and asylum seekers. Now we are asking cities and towns across Europe to join Berlin and offer sanctuary to the refugees and asylum seekers who are stuck in the overcrowded camps on the Greek islands.

Will Antwerp follow the example of other European cities by committing to take in a concrete number of refugees and asylum-seekers within its jurisdiction?

Together we can send a clear message to EU leaders and national governments: that Europe is willing and able to act in accordance with its humanitarian values, and to provide a safe haven for people fleeing war and persecution.

Europe Must Act is a movement of 160+ grassroots-organizations that actively support refugees in Greece and elsewhere in Europe. Confronted with the shortcomings of EU-policies and human rights violations, the founders of EMA decided to campaign for a righteous and humane European asylum and migration policy.

Signed:

Artemis Kubala

vzw ZING ZANG ZONG

Beweging.net Antwerpen

0 have signed. Let’s get to 1,000!