Petition Closed

Rädda Astrid Lindgrens hembygd från Vattenfalls gigantiska vindkraftspark!

This petition had 71 supporters

PETITION

på svenska  -  auf deutsch  -  in english

Småländska höglandet mellan Eksjö och Vimmerby, med sina djupa skogar och utspridda små byar, röda trähus med vita knutar, omgivna av stenmurar och kulturlandskap – det var Astrid Lindgrens hembygd. I denna omgivning utspelar sig berättelserna i de talrika barnböckerna. Miljontals barn i hela världen drömmer sig än idag bort med Pippi, Emil och Ronja i denna äventyrliga, men ändå skyddade värld i en nästan orörd natur.

Massor av barn tillsammans med sina föräldrar, men även vuxna från hela världen, kommer som turister till Sverige och denna region, för att i Ingatorp, Boda eller Rumskulla finna sin egen personliga Bullerby.

Mitt i detta genuina, djurrika och glest befolkade landskap, i skogarna norr om Bruzaholm, vill energikoncernen Vattenfall bygga en gigantisk vindkraftspark. Det planeras upp till 45 vindkraftverk, med höjder upp till 240 meter! Nordens nu högsta byggnad mäter 190 meter!

En vindkraftspark med dessa dimensioner skulle oåterkalleligen förvandla regionen till ett industrilandskap, och dominera landskapet med pulserande oljud och blinkande varningslampor. Skogen skulle förvandlas till en industrizon, delvis avspärrad, genomkorsad av breda tillfartsvägar som håller både djur och människor borta.

Skriv under för att förhindra denna förstörelse!

Tack för stödet!

Rettet Astrid Lindgrens Heimatregion vor Vattenfalls gigantischem Windpark!

Das småländische Hochland zwischen Eksjö und Vimmerby, mit seinen tiefen Wäldern und den darin verstreuten winzigen Dörfern. Rote Holzhäuser mit weißen Kanten, umgeben von  kleinteiligem Kulturland und Steinmauern – das war die Heimat von Astrid Lindgren. In dieser Umgebung sind ihre zahlreichen Kinderbücher angesiedelt. Millionen von Kindern weltweit träumen sich noch heute mit Pippi, Michel und Ronja in eine abenteuerliche, aber dennoch behütete Kinderwelt in einer fast unberührten Natur.

Zahlreiche Kinder mit ihren Eltern, aber auch viele Erwachsene aus aller Welt kommen als Touristen nach Schweden und in diese Region, um hier in Ingatorp, Boda oder Rumskulla ihr ganz persönliches Bullerbü zu finden.

Mitten in diese sehr ursprüngliche, tierreiche und dünn besiedelte Landschaft, im Wald nördlich von Bruzaholm, will der Energiekonzern Vattenfall einen gigantischen Windpark bauen. Geplant sind bis zu 45 Windkraftwerke von bis zu 240 Meter Höhe! Das höchste Gebäude Skandinaviens misst 190m!

Ein Windpark in dieser Dimension wird die Region unwiederbringlich in eine Industrielandschaft verwandeln, mit pulsierenden Rotorgeräuschen und blinkenden Warnlichtern, weithin sichtbar und das Landschaftsbild dominierend. Der Wald wird zur Industriezone, teilweise abgesperrt, von breiten Zufahrtsstraßen zerschnitten, von Mensch und Tier gemieden.

Bitte helft mit eurer Unterschrift diese Zerstörung zu verhindern!

Danke für eure Unterstützung!

Save Astrid Lindgren’s home region from becoming a gigantic Vattenfall wind farm!

The Småland highland, stretching from Eksjö to Vimmerby is characterized by deep forests and widely scattered small villages. Red wooden houses with white edges, surrounded by cultivated land that is segmented into small areas by stonewalls – all that was home to Astrid Lindgren. Her various stories for children take place within these surroundings. Still today, millions of children around the world dream of spending time with Pippi, Emil and Ronja in an adventurous but protected childhood world, in a nearly untouched countryside.

Many children from all over the world come to Sweden with their parents, as do many adults. They come looking for their very own Bullerby in this region, in Ingatorp, Boda or Rumskulla.

The energy company Vattenfall is planning to build a gigantic wind farm in the forest north of Bruzaholm, located right in the middle of this very native landscape, which is rich in wildlife but low in population. 45 wind turbines are planned, each with a height of up to 240 meters! The highest building in Scandinavia reaches 190 meters!

A wind farm of this dimension will turn the region irrevocably into an industrial landscape, dominating the scenery for miles around by pulsing rotor noise and flashing warning lights. The forest will become an industrial zone, partly fenced off, dissected by broad access roads, avoided by man and all wildlife.

Please help with your signature to avert this devastation!

Thanks for your support!

Facebook-Gruppe „Skydda skogen vid Bruzaholm“

www.skydda-skogen-vid-bruzaholm.se

Today: GERHARD is counting on you

GERHARD ROTHMANN needs your help with “Annelie Hägg, Kommunstyrelsens ordförande/Centerpartiet, Tomas Erazim, Moderaterna, Sven-Olov Lindahl, Folkpartiet, Håkan Dufva, Kristdemokraterna, Diana Laitinen Carlsson, Socialdemokraterna, Lea ...: Rädda Astrid Lindgrens hembygd från Vattenfalls gi...”. Join GERHARD and 70 supporters today.