Jag står bakom kvinnor som anmäler sexuella övergrepp

0 have signed. Let’s get to 10,000!

Varje dag anmäls 55 sexualbrott i Sverige. Men det finns anledning att tro att många, många fler faktiskt begås. Enligt BRÅ visar siffror att bara runt tio procent av alla sexualbrott anmäls.

Att anmäla sexualbrott kan kännas svårt av flera anledningar, där en är rädslan för hur man ska bli bemött av polis och rättsväsendet är en. För vissa kan det också vara svårt att berätta för sina nära och kära, eftersom sexualbrott fortfarande kan kan få utsatta att känna skam, trots att det aldrig någonsin är offrets fel och fast skammen borde drabba gärningsmännen istället.

Vi vill med hjälp av den här namninsamlingen visa alla kvinnor därute hur många vi är som faktiskt tror på dem, stöttar dem och backar dem. Tanken är att man som utsatt ska kunna plocka fram namnlistan och känna sig lite mindre ensam och lite starkare.

Vill du vara med och stötta kvinnor som anmäler sexualbrott? Skriv under här.

Today: VeckoRevyn is counting on you

VeckoRevyn needs your help with “ALLA: Jag står bakom kvinnor som anmäler sexuella övergrepp”. Join VeckoRevyn and 8,653 supporters today.