Petition Closed
Petitioning Council of Europe and the European Union Leaders

A Muslim-Jewish Call to Council of Europe: Rescind your Resolution Advocating the Banning of Circumcision. Un Appel Judéo-Musulman pour soutenir la liberté religieuse de tous les Européens!

PETITION: JUIFS ET MUSULMANS UNIS ENSEMBLE POUR S'OPPOSER AUX MENACES SUR LA LIBERTE DE CONSCIENCE ET RELIGION POSEES PAR LE CONSEIL DE L'EUROPE Le 1er octobre 2013, l’Assemblée parlementaire du Conseil de l’Europe, a adopté une résolution contre la « violation de l’intégrité physique des enfants », dont une de ces violations serait la circoncision.

Nous, Musulmans et Juifs d’Europe, réunis sous l’égide du Rassemblement des Leaders Musulmans et Juifs (Gathering of European Muslim and Jewish Leaders – G.E.M.J.L.), représentant les Associations, Fondations et Organisations auteures de la pétition, en partenariat avec la Foundation for Ethnic Understanding – F.F.E.U.- N.Y., appelons nos concitoyens européens à rejeter cette résolution en signant notre pétition.

Cette résolution constitue une grave atteinte aux droits fondamentaux de nos deux communautés. Commandée par Dieu à notre ancêtre commun Abraham – Ibrahim, la pratique de la circoncision est au cœur de nos deux confessions. Tradition multimillénaire de nos deux religions, elle enjoint aux Juifs et aux Musulmans à circoncire leurs enfants mâles. Ils ne pourront jamais y renoncer s’ils veulent vivre dans le respect des commandements de leurs religions

Les états-nations de l’Union Européenne ne peuvent interdire la circoncision s’ils veulent laisser vivre paisiblement Juifs et Musulmans et leur permettre de jouir de la liberté religieuse que leur garantie l’article 9 de la Convention Européenne des Droits de l’Homme.

Une telle mesure, illégale à nos yeux, n’aurait d’autre résultat que celui d’empoisonner la vie des Juifs et des Musulmans et porterait atteinte à l’ordre public sur ce continent.

La résolution prétend que le choix de la religion devrait être fait à la majorité de l’adolescent. Outre le caractère démagogique de cette affirmation, elle témoigne de la mauvaise foi, eu égard au rôle essentiel des parents dans l’éducation des enfants.

L’Union Européenne s’enorgueillit de vouloir construire une civilisation fondée sur le respect des droits humains les plus élevés. Au 21ème siècle, elle ne peut ajouter à la liste des crimes horribles commis pendant des siècles par les européens contre les Juifs et les Musulmans, l’interdiction d’un commandement sacré essentiel à leurs traditions religieuses.

Compte tenu du niveau inquiétant de l’islamophobie et de l’antisémitisme au sein de nombreux pays européens, cette résolution n’est assurément pas motivée par le souci de protéger les droits des enfants. Non ! Elle est une agression supplémentaire qui vient s’ajouter aux décisions choquantes de certaines assemblées législatives et de quelques tribunaux européens visant à nous interdire nos respectables et multimillénaires méthodes d’abattage rituel.

Elle est une nouvelle campagne à peine voilée contre les Musulmans et les Juifs, conscients de leur appartenance aux diverses sociétés européennes.

L’Europe se veut une société plurielle. Pour offrir à ses citoyens de toutes origines et de toutes confessions de vivre en bonne intelligence, elle doit résister à toutes les tentatives de déstabilisations politiques qui perturbent la vie de ses citoyens.

En conclusion,

Nous Musulmans et Juifs, citoyens européens, appelons d’une même voix l’Assemblée parlementaire du Conseil de l’Europe à annuler la résolution illégale et inacceptable du 1er octobre 2013.

Nous invitons les hauts responsables de cette institution à travailler avec nous à construire une nouvelle Europe, qui donnerait à ses hommes et à ses femmes de goûter au bonheur de se sentir chez soi.

We, Muslims and Jews of Europe, united under the leadership of the Gathering of European Muslim and Jewish Leaders (GEMJL), representing a coalition of organizations and individuals who have endorsed this petition in association with the Foundation for Ethnic Understanding, call on the Parliamentary Assembly of the Council of Europe to rescind its anti-democratic and hurtful resolution labeling male ritual circumcision a “violation of the physical integrity of children” and calling on member states to “adopt specific legal provisions to ensure that certain operations and practices will not be carried out before a child is old enough to be consulted.”

Let us be clear: this resolution, passed overwhelmingly on October 1 by a vote of 78-13 with 15 abstentions, is nothing less than an attack on our two communities. If adopted by member states, as recommended by the Council of Europe, a ban on circumcision of male children would make it impossible for Jews and Muslims of conscience to go on living on this continent. In fact, the practice of circumcision is at the very core of our two faiths; mandated in the covenant between God and our common forefather, Abraham/Ibrahim. Both religious faith and millennia of tradition enjoin Jews and Muslims to circumcise our sons. We cannot do otherwise if we are to live according to the dictates of our respective faith traditions.

We refuse to accept that the nation states of the European Union, which pride themselves on creating a civilization based on the highest standards of human and civil rights, would choose to compound horrendous crimes committed in past centuries by Europeans against both Jews and Muslims by implementing in the 21st Century a ban on a time-honored sacrament at the heart of our two faith traditions. Given the appalling history of persecution of Jews and Muslims on this Continent and the high levels of Islamophobia and anti-Semitism that still exist in many European countries, the question must be asked; is the motivation for this resolution really a high-minded effort to protect the rights of children? Or is this attack on circumcision, together with equally repugnant initiatives in European legislative chambers and courtrooms to ban the compassionate and humane methods our two faiths have used for thousands of years to process meat products, instead evidence of a thinly veiled campaign to force Muslims and Jews to make a terrible choice; either violate basic tenets of our religions or leave Europe altogether?

If Europe truly aspires to become a pluralistic society where people of all faiths and backgrounds can co-exist fruitfully, it must reject attempts to dictate standards that make life impossible for people of diverse faith traditions. Therefore, speaking with one voice, we Muslims and Jews call upon the Parliamentary Assembly of the Council of Europe to rescind this misguided resolution and instead to work together with us to create a resplendent new Europe in which people of all faiths and backgrounds can truly feel at home.

Initiators of the Petition: Members of the Executive and Steering Committees of the Gathering of European Muslim and Jewish Leaders:

Rabbi Marc Schneier  USA—President Foundation for Ethnic Understanding, Aiman Mazyek—GERMANY President of Central Council of Muslims, Rabbi Avichai Apel--- GERMANY Rabbi of Dortmund Synagogue, head of German Orthodox Rabbis Assn, Rabbi Reuven Livingstone—UK President of Imams and Rabbis Council of the United Kingdom , Afzal Khan, UK co-president of Muslim-Jewish Forum of Greater Manchester, former Lord Mayor of Manchester, Rabbi Michel Serfaty   FRANCE President, Amitie Judeo-Musulmane de France, Imam Ahmed Miktar FRANCE President, Association of Imams of France, Imam Yahya Pallavicini   ITALY, vice president, Communita Islamica Religiosa d’Italia, COREIS, Rabbi Joseph Levi  ITALY, Chief Rabbi of Florence, Imam Mustafa Ceric BOSNIA-HERZOGOVINA former Grand Mufti of Bosnia-Herzogovina) , Rabbi Awraham Soetendorp  NETHERLANDS, President of Soetendorp Foundation, The Hague) , Moussa Al Hassan Diaw  GERMANY and AUSTRIA- EUISA, OSSU, IGGIO, RAMSA , Aicha Haddou BELGIUM-MOROCCO co-chair of Belgian Muslim-Jewish Women’s group), Rabbi Albert Guigui, BELGIUM Grand Rabbin de Bruxelles , Imam Senaid Kobilica —NORWAY Chief Imam of Norway, Fiyaz Mughal UK (head of Faith Matters), Barbara Spectre –SWEDEN (head of Paideia) , El Hadi Khelladi, GMJF and RAMSA—GERMANY, Esmond Rosen  UK Jewish Volunteering Network, Jonny Weinberg UK co-founder of The Muslim-Jewish Forum of Greater Manchester, Rabbi Jackie Tabick UK womens leader, Rabbi Jackie Tabick UK womens leader, Imam Mohamed Jusufpahic, SERBIA (Grand Mufti), Jonathan Ornstein  (POLAND) director Krakow JCC, Alexander Goldberg UK chief executive of the London Jewish forum, Ahmed Larouz, NETHERLANDS, president of the CEDAR, community of European Muslim entrepreneurs, Coexister Interfaith Youth Movement FRANCE Nabila Khinache, Samuel Grzybowski Founder, Ilan Scialom, Mohammed Amin UK.

Letter to
Council of Europe and the European Union Leaders
To end their attempts at banning circumcision and support religious freedom for all Europeans