اطلقوا سراح ستات التيك توك

0 have signed. Let’s get to 300,000!

Aya Elhossiny
Aya Elhossiny signed this petition

AR/EN/FR/DE /ID

دعوة من مجموعة ستات لوقف حملات القبض والتشهير بـ"ستات التيك توك" ونطالب المجلس القومي للمرأة بتوفير الدعم القانوني لهن، والإفراج عن حنين حسام ومودة الأدهم ومنة عبدالعزيز وشيري هانم ونورا هشام ومنار سامي وريناد عماد وهدير الهادي وبسنت محمد … والقوس مفتوح لأن الحملة مستمرة.

ضد كراهية النساء، ضد التحريض، ضد تجريم الإختلاف

عن حملة #بعد_اذن_الاسرة_المصرية، إستهداف "ستات التيك توك": بدأ يوم 23 ابريل، اتقبض على حنين حسام بتهمة "تهديد قيم الأسرة المصرية وقيم المجتمع المصري والتحريض على الفسق والفجور وممارسة الرذيلة". ويوم 26 مايو، اتقبض على آية/ منة عبد العزيز، بعد نشرها لفيديو تستنجد "بالناس وبالنيابة" عشان "يجيبولها حقها" من شخص اغتصبها وصور إعتدائه عليها لإبتزازها. لكن منة اتحولت لمتهمة واتلفق لها نفس التهم، والنيابة أصدرت قرار بحبسها على ذمة القضية. بعدها بدأت سلسلة قبضات على ستات بتقدم محتوى مشابه على التيك توك واتوجهت لهن نفس التهم، منهم مودة الأدهم اتقبض عليها في 14مايو، وفي 10 يونيو إتقبض على شريفة رفعت المعروفة  بشيري هانم وبنتها نورا هشام المعروفة بـ زمردة . سلسلة الاستهداف مستمرة، الايام اللي فاتت اتقبض على منار سامي و ريناد عماد يوم 1 يوليو واتقبض على هدير الهادي واتوجهت لهن نفس التهم يوم 6 يوليو، وآخرهم بسنت محمد يوم 10 يوليو.

سلسلة الاستهداف لفتت انتباهنا لأنها منظمة وممنهجة؛ النيابة العامة بتتحرك للقبض على ستات التيك توك بناءًا على مجهود مُنظم بالتنسيق بين رجالة (صانعي محتوى على يوتيوب) بيبدأوا برصد الستات لو سلوكهن والمحتوى اللي بينتجوه أونلاين مش على مزاجهم، وبيشهروا بهن ويحرضوا ضدهن، وبيهيأوا المناخ لتمرير وتطبيع وتبرير عقابهن، لو الستات رفضت تتجاوب لتوجيهات صانعي المحتوى الرجال، بيبدأ التصعيد بتقديم بلاغ للنيابة، وبيصدر أمر ضبط وإحضار بسرعة للست المستهدفة وفعلًا بيتقبض عليها.

مؤخرًا فيه احتفاء بدور مباحث الانترنت المنحاز للستات المتضررات من تسريبات صور أو بسبب إبتزازهن وتهديدهن الكترونيًا، لكن نفس النيابة استخدمت صور مُسَربة من سنة لمودة الأدهم كدليل اتهام ضدها. النيابة المطمئنة للضحايا/الناجيات في قضية #المغتصب_أحمد_بسام_زكي لتيسير تقديم بلاغات ضده، في دعوتها لأول ست تقدم بلاغ بخصوص المغتصب احمد بسام زكي، نفس النيابة حبست منة عبد العزيز  ناجية من/ ضحية اغتصاب إستنجدت بمجتمع خذلها وبنيابة حبستها بتهمة "تهديد قيم الأسرة المصرية".

تواتر الأحداث بالمنهجية والتنظيم والاستهداف الواضح لمجموعة بعينها من الستات، ستات الطبقة أقل من المتوسطة، مسبب لنا خوف وقلق عام. لأننا شايفين الوصاية المضاعفة على "ستات التيك توك"؛ العقاب لكونهن ستات يتصرفن بحرية ولكونهن ستات غير مسموح لهن اجتماعيًا يلبسن أو يتصرفن أو يعبرن عن نفسهن بسبب طبقتهن.

انت/ي ممكن تكون/ي بتعمل/ي "جريمة" وانت/ي مش دريان/ة. تخيل/ي إن ممكن بسبب ابليكشن هدفه الهزار والتسلية تلاقي نفسك في السجن عشان صورك او فيديوهاتك مش عاجبة حد من اللي بيتفرجوا عليها! هل المفروض نبلغ البوليس على أي شخص شكله أو تصرفاته مش عاجبانا؟!

ستات التيك توك تعاقب على نشر محتوى غير متوافق مع "قيم الأسرة المصرية"، لو الدفاع دلوقتي عن "قيم الأسرة المصرية" ممكن نعرف ايه المقصود  بالقيم دي، وأي أسرة؟ هتختلف القيم دي بين أسرة غنية وأسرة فقيرة؟ هتختلف بين أفراد مشهورة وأفراد عادية؟ هتختلف لو الشخص اللي "بيتعدى على" القيم دي راجل أو ست؟

نطالب بوقف حملات القبض والتشهير بـ"ستات التيك توك" ونطالب المجلس القومي للمرأة بتوفير الدعم القانوني لهن، لو انت/ي موافقين على المطالب دي وقعوا معانا العريضة وساعدونا نوصل صوتنا لأكبر قدر ممكن من الناس من خلال التدوين معانا على هاشتاج #بعد_اذن_الاسرة_المصرية

لمزيد من المعلومات يمكن إرسال إيميل بعنوان Get More Info AR للإيميل التالي:

tiktokwomenegypt@protonmail.com