Variation er ingen sygdom
  • Petitioned Marianne Jespersen

This petition was delivered to:

Sundhedsstyrelsens Enhed for Planlægning
Marianne Jespersen

Variation er ingen sygdom

1. Petition by

LGBT Denmark

I år er det 30 år siden homoseksuelle blev slettet fra sygdomslisten i Danmark. Til
trods herfor er transkønnede stadig anført i afsnittet om psykiatriske sygdomme.
Det er utidssvarende og stigmatiserende. Variation er ingen sygdom!

Undertegnede kræver at diagnoserne F64.x vedrørende transkønnede fjernes fra
sygdomslisten. Fysiske behandlinger skal tilbydes indenfor fysiske kategorier.

-----

Den 3. januar 1981 markerede Danmarks sig som foregangsland da homoseksualitet blev fjernet fra listen over psykiatriske sygdomme og vi kan således i år fejre 30 års jubilæum for denne vigtige begivenhed, der lå ti år forud for fjernelsen fra WHOs liste.

Danmark har yderligere to gange markeret sig internationalt på dette felt. Først med fjernelsen af ikke-fetichistisk transvestisme i 1994 og senere med fjernelsen af sadomasochisme i 1995.

Til trods herfor findes transkønnede stadig på listen over psykiatriske lidelser herhjemme. Forhenværende sundhedsminister Jacob Axel Nielsen har udtalt: ”Det lyder bindegalt, må jeg sige. Vi skal være frisindede, vi skal have højt til loftet, og vi skal tolerere alle mennesker.”.

Vi er enige! Diagnoserne er utidssvarende, stigmatiserende og faktisk helt unødvendige. Med støtte fra blandt andre Dansk Sexologforening, International Medical Collaboration Committee København, de medicinstuderendes undervisningsnetværk SexEkspressen og adskillige sundhedsprofessionelle beder det samlede danske homo-, bi- og transmiljø derfor om at diagnoserne F64.x vedrørende transkønnede fjernes. Kravet er tiltrådt af 36 organisationer og 240 enkeltpersoner heriblandt 5 psykologer (2 professorer i psykologi), 5 læger, 13 sygeplejersker, 20 sexologer og en håndfuld terapeuter og socialrådgivere.

LGBT Danmark opfordrer desuden til at diagnosen F65.1 transvestisk fetichisme fjernes. Vi finder det ulogisk, at betragte en adfærd som patologisk når man har fornøjelse af den, hvis den samme adfærd ikke betragtes som patologisk når man ikke har fornøjelse af den!

For yderligere information henvises til fællesskrivelsen www.lgbt.dk/uploads/media/Faellesskrivelse.pdf

Recent signatures

1. Reached 100 signatures

Supporters

Reasons for signing

• Maren Hansen KøBENHAVN, DENMARK
      • almost 3 years ago

Det er hverken en skam , en sygdom eller en forbrydelse at være sig selv

• Renee Erik Hansen FREDERIKSBERG, DENMARK
      • almost 3 years ago

Cause it´s insane to add a mental disorder on someone, just because they look different...who´s up next?? People with huge noses??

• Bodil Hvejsel HEMMET, DENMARK
      • almost 3 years ago

´Jeg er gift med Betina Hvejsel og mener bestemt ikke det er en sygdom. Syg bliver de af alle de forhindringer der er i dette land.

• annette madsen BRøNSHøJ, DENMARK
      • almost 3 years ago

hader stigmatisering !!! vi er alle ens og forskellige

REPORT THIS COMMENT:

Develop your own tools to win.