Support the Rijksakademie, secure the art of the future
  • Petitioned the Secretary of Culture Mr. Halbe Zijlstra, Members of the Parliament

This petition was delivered to:

the Secretary of Culture Mr. Halbe Zijlstra, Members of the Parliament

Support the Rijksakademie, secure the art of the future

1. Petition by

Rijksakademie van beeldende kunsten

The existence of the Rijksakademie van beeldende kunsten is being threatened by the Dutch Government. The intention to terminate governmental support as of 2013 endangers the future of this crucial source of top talent in the visual arts.

The Rijksakademie was founded by law in 1870 to keep Dutch talented artists in the Netherlands and to attract talent from abroad. The Rijksakademie holds State Collections on artistry and organizes the Prix de Rome. The internationally acclaimed residency program has enabled artists to make an essential contribution to the local and global art scene. For 141 years the institute has delivered artists like George Breitner, Piet Mondriaan, Karel Appel and more recent Michael Raedecker, Folkert de Jong, Fiona Tan, Meshac Gaba and Yael Bartana. Artists who have been able to excel and achieve a strong independent position. Their work is shown in leading museums, galleries and biennials and acquired for important collections all over the world.

The Rijksakademie is a healthy institute with a continuously growing, vast base of support. It serves as an example for residency programs and non-profits worldwide. It would be a devastation for Dutch culture if this institute would be terminated. This is why we plead to the Dutch Government to guarantee the continuation of the Rijksakademie and act as a responsible partner, also towards the other financial partners of the Rijksakademie, by creating a long term strategy.

The Rijksakademie is part of a large community. We have launched this online petition to reach out to our alumni, friends, partners and supporters from all over the world.

Please join us to secure the Rijksakademie as a vital source of the art of the future.

Voice your opinion and leave a personal message

Rijksakademie van beeldende kunsten, Rijksakademie artists and alumni

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nederlandse versie:

Topinstituut Rijksakademie van beeldende kunsten wordt bedreigd door het kabinet.
Het voornemen van de staatssecretaris van OCW om de overheidsfinanciering stop te zetten vanaf 2013, bedreigt het voortbestaan van de Rijksakademie als belangrijke bron van toptalent in de beeldende kunsten.

In 1870 werd de Rijksakademie bij Wet opgericht door Koning Willem III met als doel talentvolle kunstenaars in Nederland te behouden en buitenlands talent aan te trekken. Tot het erfgoed van de Rijksakademie behoren de Rijkscollecties en de Prix de Rome. Het internationaal geprezen residency programma biedt een excellente infrastructuur van technische en artistieke begeleiding dat kunstenaars in staat stelt een wezenlijke bijdrage te leveren aan de lokale en internationale kunstwereld.
Kunstenaars zoals Breitner, Mondriaan, Karel Appel en meer recent Michael Raedecker, Folkert de Jong, Fiona Tan, Meshac Gaba en Yael Bartana zijn oud-residents van het instituut. Kunstenaars die zich ontwikkelden tot de top van de internationale kunstwereld. Hun werk is te zien in toonaangevende musea, galerieën en biënnales en wordt aangekocht door belangrijke collecties wereldwijd.

De Rijksakademie is een gezonde instelling met een groot netwerk en draagvlak binnen en buiten Nederland. Het dient als een voorbeeld voor residency programma's en non-profitorganisaties wereldwijd. Een wegbezuiniging van dit instituut zou een ramp zijn voor de Nederlandse beeldende kunstsector en de positie van Nederland in het internationale veld van de hedendaagse kunst.

Daarom vragen we de Nederlandse regering om tijd en een financiële basis om in het veranderende klimaat de Rijksakademie voort te zetten. De Rijksakademie vraagt dit kabinet verantwoordelijkheid te nemen, ook naar het opgebouwde mecenaat van de Rijksakademie, om een lange termijn strategie te ontwikkelen.

Wij hebben deze petitie in het leven geroepen om steun te vragen aan onze alumni, vrienden, partners en iedereen die ons een warm hart toedraagt.

Steun ons de toekomst van de Rijksakademie veilig te stellen.

Teken de petitie en laat een persoonlijke boodschap achter.

Rijksakademie van beeldende kunsten
Rijksakademie kunstenaars en alumni

Recent signatures

1. Reached 7,000 signatures

Supporters

Reasons for signing

• Jonathan Allen NORTH LAS VEGAS, NV
      • about 2 years ago

Keep this vital organization alive!

• d d CA
      • over 2 years ago

As a recently invited interview candidate for the 2013 residency, I would like to explicate my extreme disappointment in the recent news regarding the current budget cuts towards the Rijksakademie and de Ateliers. The Rijksakademie can be a salient aspect of my career. The continuation of this program is CRITICAL for the future of the arts and should be recognized as a critical part of the Dutch culture.

Sincerely disappointed,

Jason Gomez

• pascal van der graaf GRONINGEN, NETHERLANDS
      • over 2 years ago

Waarom ik de petitie onderteken.

Nederland heeft veel eerste- en tweede-faseopleidingen. Deze opleidingen worden over het algemeen gevolgd door jonge adolescenten. Wanneer deze jonge mensen zijn afgestudeerd gaan ze vervolgens met frisse moed zelfstandig te werk. Het werk ontwikkeld zich wel maar vaak tot een bepaald punt. Een (extra) verdieping, zoals de Rijksakademie biedt, geeft vaak net de zet die nodig is om tot een hoger of hoogste niveau te komen. Daarom is voor de ontwikkeling van de kunsten in Nederland een broedplaats als de Rijksacademie zeer belangrijk. Om kunst van hoog niveau te ontwikkelen is reflectie en kennis noodzakelijk, en uiteraard de nodige faciliteiten. Kunst van hoog niveau komt niet uit de lucht vallen.

Pascal van der Graaf

• Suze de Wit AMSTERDAM, NETHERLANDS
      • almost 3 years ago

De wereld is mooier met de Rijksakademie en vooral met wat het voortbrengt...!

• Eric-Jan Hoogendijk APELDOORN, NETHERLANDS
      • almost 3 years ago

This government is tearing down everything of value. It be nature, solidarity or arts. Everything goes down the drain

REPORT THIS COMMENT:

Develop your own tools to win.