Fortsätt att tillåta yoga i skolan!
  • Petitioned Skolinspektionen

This petition was delivered to:

Skolinspektionen

Fortsätt att tillåta yoga i skolan!

1. Filippa Odevall
    2. Petition by

Filippa Odevall

Stockholm, Sweden

1.
  2.
October 2012

Victory

Skolinspektionen kommer att fatta ett beslut om yoga ska tillåtas eller förbjudas i skolan. En anmälan har inkommit till Skolinspektionen som hävdar att yoga är ett religiöst inslag och vill baserat på detta förbjuda yoga i skolan. Yoga är inte ett religiöst inslag.

Det finns tvärtom många fördelar för barn att göra yoga i skolan. Utöver att det påverkar deras inlärningsförmåga positivt kan den också öka barnens kroppsmedvetenhet, självkänsla, vilja att ta hand om sig själv, lugn, disciplin, koncentration, intresse att prata om livet, känsla av gemenskap, styrka, smidighet, fokus, närvaro, effektivitet i biokemiska processer i kroppen, medvetenhet, respekt för andra människor och natur samt empatisk/sympatisk förmåga.

Här hittar du bla anmälan samt kommunens yttrande http://www.skolyoga.se/varfoumlr-yoga-i-skolan.html

Recent signatures

1. Reached 1,000 signatures

Supporters

Reasons for signing

• Tarjei Tvedten TROMSø, NORWAY
      • almost 2 years ago

Fordi jeg støtter fullt ut de svenske barns rett til å ha øvelser på skolen som minsker stress, gir bedre trivsel og har et indre fokus. Yoga og meditasjon burde innføres som obligatorisk, daglige små øvelser i alle skoler - både i Norge og i Sverige!

Tarjei Tvedten

• Oliver Murley UPPSALA, SWEDEN

Yoga is good!

• Carin Jogre SWEDEN
      • almost 2 years ago

Det är angeläget att vi vidgar våra perspektiv i skolan och ger alla möjligheter för ökat välbefinnande och inlärning

• Nicolai Stroem STOCKHOLM, SWEDEN
      • almost 2 years ago

Yoga is a spiritual experience that enables a person to connect with themselves. Breathing deep, feeling calm and healing the body and soul. This can only be good. That is why it is important to me.

• Sofia von Celsing STOCKHOLM, SWEDEN
      • almost 2 years ago

Som en hängiven yoga-utövare vet jag hur mycket bra sidoeffekter yogan har och tycker att det är en självklarhet att den skall få införas i skolan. Jag är övertygad om att det kommer få mängder med positiva konsekvenser för elevernas välmående och hälsa.

REPORT THIS COMMENT:

Develop your own tools to win.