open brief stop gaybashing
  • Petitioned Aan de Premier, de Ministers-presidenten en de burgemeesters van dit land

This petition was delivered to:

Aan de Premier, de Ministers-presidenten en de burgemeesters van dit land

open brief stop gaybashing

1. stijn de geest
    2. Petition by

Brussels, Belgium

Het aanhoudend fysiek en verbaal geweld gericht tegen holebi's moet stoppen! Daarom vragen we volgende zaken aan onze beleidsmakers:

1. Maak prioritair werk van een effectief vervolgings- en bestraffingsbeleid voor plegers van geweld tegen holebi’s en verlaag de drempels om een klacht in te dienen bij de politie;
2. Sensibiliseren moet vroeg beginnen: besteed dus aandacht aan seksuele diversiteit en homohaat vanaf het basisonderwijs, in alle scholen en op een structurele manier;
3. Maak geestelijke leiders duidelijk dat holebi’s in dit land bepaalde rechten hebben opgebouwd, dat daar niet aan getornd kan worden en dat geweld tegen holebi’s bijgevolg totaal onaanvaardbaar is.

Lees de volledige tekst van onze open brief op http://stopgaybashing.wordpress.com/

Recent signatures

1. Di Rupo ontvangt delegatie voor overleg over homofoob geweld (10 mei 2012)

Petition Organizer

Afspraken die de regering heeft gemaakt met de delegatie van onze open brief en met vertegenwoordigers van de holebikoepels:

De maximumstraf voor doodslag op een holebi wordt opgetrokken van dertig jaar naar levenslang. Alle gewelddelicten, ook slagen en verwondingen, waarvoor het motief 'discriminatie' is, zullen zwaarder worden bestraft. Turtelboom en Milquet zullen samen met de procureurs-generaal een rondzendbrief opstellen waarin staat welke elementen een gerechtelijk dossier over 'gaybashing' best bevat. Dit moet de (anonieme) aangifte vergemakkelijken. Er komt over 6 maanden een actieplan tegen homofoob geweld.
      Naast die maatregelen is ook sprake van een sensibiliseringscampagne, daarvoor wordt contact gelegd met de gemeenschappen en gewesten.

Open briefschrijver en initiatiefnemer van deze petitie Jan Roegiers (sp.a) overhandigde Premier Di Rupo tijdens de ontmoeting meer dan 10.000 handtekeningen.

Hartelijk dank voor jullie steun: samen staan we sterk!!

2. Reached 10,000 signatures
    3. Politiezone Brussel-Elsene reageert na 9000 handtekeningen!

Petition Organizer

Het systeem van gemeentelijke administratieve sancties (GAS) wordt uitgebreid met geweld tegen holebi's in de politiezone Brussel-Hoofdstad-Elsene.

GAS wordt nu al toegepast om kleinere overtredingen en overlast te bestraffen met een boet. "Er zijn nu al een aantal kleinere inbreuken die met een GAS bestraft kunnen worden, zoals bevuilen van de openbare weg, nachtlawaai...", zegt politiewoordvoerder Christian De Coninck. "Daar komen nu dingen bij zoals slagen en verwondingen, belediging... Allemaal feiten waaraan niet altijd het nuttige gevolg gegeven werd door het parket."

De sanctie bestaat uit boetes die kunnen oplopen van 75 tot 250 euro. Het gaat om een proefproject dat na een jaar geëvalueerd zal worden, met de bedoeling om het uit te breiden naar alle Brusselse politiezones.

Nadeel is dat de politie het geval van "gaybashen" zelf moet vaststellen, een klacht volstaat niet. Het valt dus nog af te wachten of dit initiatief in de praktijk enig verschil zal maken...

4. Reached 9,000 signatures
    5. Elio di Rupo reageert in het VRT-journaal! (zie link hieronder)

Petition Organizer

Dank aan iedereen die de open brief reeds ondertekende.

Onze stem wordt gehoord want de premier reageerde al de dag zelf van de lancering van deze petitie (vrijdag 2 maart), na 3500 handtekeningen.

Intussen is de kaap van 6000 handtekeningen ruim overschreden en werken we aan een uitbreiding van dit initiatief in Franstalig België (vertaling van de open brief en persaandacht)...

Want - zoals we schreven in de open brief - wij willen niet enkel een reactie maar ook actie!

6. Reached 6,000 signatures

Supporters

Reasons for signing

• Benny Van Roey MEERBEEK, BELGIUM
      • almost 2 years ago

Jezelf kunnen zijn en veiligheid in de stad zijn voor mij heel belangrijk.

• mieke Jansen ZWALM, BELGIUM
      • almost 2 years ago

Lots of gay friends and relatives I want to be safe

• Karlon Fonteyn GENT, BELGIUM
      • about 2 years ago

Because I'm gay and happy to be it

• about 2 years ago

Because i think people should have respect for eachother on all important subjects, the most important one i think is gender.

• Elisabeth Joos de ter Beerst 9000 GENT, BELGIUM
      • about 2 years ago

Het moet gedaan zijn om met angsten te zitten om te uiten wie we zijn. Elk mens is zo uniek dat we er fier op moeten zijn! Ik wil kunnen ademen en op deze manier ga dit gewoon niet! Dit is alles heeft niet alleen betrekking bij gaybashing maar trek helaas door naar zoveel meer!

REPORT THIS COMMENT:

Develop your own tools to win.