Stop de nieuwe geluidsnormen!
  • Petitioned Joke Schauvliege

This petition was delivered to:

Joke Schauvliege

Stop de nieuwe geluidsnormen!

1. Petition by

Leander Verheyen

• maximaal 85 decibel (toetsingscriterium: 92 dB(A) LAmax, slow)
  • maximaal 95 decibel (toetsingscriterium: 102 dB(A) LAmax, slow)
  • maximaal 100 decibel (toetsingscriterium: 102 dB(A), LAeq, 15 minuten)

Je zal als organisator moeten kiezen uit 1 van deze 3 'systemen'. Sinds een goed meppende drummer alleen al 100db haalt is dit onmogelijk.

NEEN! Dit is censuur.

Als uitvoerend muzikant (metal band BEAR) en docent elektrisch gitaar (bachelor lichte muziek) kan ik dit niet zomaar aan mij laten voorbij gaan.

Met dit 'beleid' wordt de ondergang van kleine concerten in café's en jeugdhuizen samen met lokaal georganiseerde optredens in de hand gewerkt.

Het is quasi onmogelijk om met volledige band minder dan 100db laat staan 85db te produceren. Dit werd al aangegeven door collega muzikant Michael Schack, in een filmpje waarin hij aantoont dat een drumstel alleen al tussen de 85 en 104 db haalt.

Ik kan dus nu al tegen mijn leerlingen zeggen: "Stop maar al met muziek maken, want je zal nergens kunnen optreden". En ik hoop dat mevrouw Schauvliege beseft dat je als beginnende band niet direct in AB of op Werchter staat. Gedaan met beginnende bands dus.

Nog een uitspraak die me de vakkundigheid van Mvr. Schauvliege bewees: "Pas de muziekstijl aan aan de zaal". Ik mag dus nooit meer hier in de buurt gaan genieten van een potje metal. Als minister van Cultuur heb ik ze ook nog nooit ergens op een concert of dergelijke gezien. Wel straf dat ze dan weet hoe de vork aan de steel zit!

"Als minister is het niet belangrijk te weten waar het over gaat maar om je te omringen met mensen die daar wel iets over weten" . Dus ik als muzikant zal me omringen met garagisten en dan komen zeggen hoe u uw auto moet repareren.

Plus het feit dat veel internationale bands/artiesten België links zullen laten liggen omwille van deze absurde geluidsnormen.

Ik heb zelf veel tijd, geld en energie gestopt in de aanschaf van duur materiaal om een goede klank te hebben op het podium. Maar nu zal ik mijn gerief maar verkopen aan iemand in het buitenland en blokfluit gaan spelen? Ik dacht het niet!!!

Stop deze waanzin, gecreëerd door iemand die duidelijk geen voeling heeft met jongeren cultuur, live optredens en het uitgangsleven.

Recent signatures

1. Reached 7,000 signatures
    2. 5000!!

Leander Verheyen
      Petition Organizer

Bedankt aan iedereen die tot hiertoe gesignd heeft!!
      5000 al en dat nog maar op 2 dagen tijd...komaan mensen blijven signen en rondsturen.
      Elke concertganger, muzikant, DJ, .... heeft er baat bij.
      TOGETHER WE STAND STRONG AND LOUD!!!

3. Reached 5,000 signatures

Supporters

Reasons for signing

• kristof stevens HERZELE, BELGIUM
      • almost 2 years ago

Hoe kan je nu nog genieten van muziek als ze je alles afnemen? Muziek hoort luid te zijn, voor de mensen die het stiller willen zijn er al alternatieven, ga je de hout- en metaal handel ook stilleggen? Je moest eens weten hoeveel lawaai dat maakt..

• Joris Jacobs SINT-TRUIDEN, BELGIUM

muziek

• Robin Reunis SINT-TRUIDEN, BELGIUM
      • about 2 years ago

omdat ik in het bestuur van een jeugdhuis zit en wil voorkomen dat dit gaat uitsterven.

• charles erard GENT, BELGIUM

i love live music!!

• Marijn Oomsels MEEUWEN, BELGIUM

STOP this madness.

REPORT THIS COMMENT:

Develop your own tools to win.