Take responsibility for covering the rape aired in one of their shows
  • Petitioned Globo Network

This petition was delivered to:

Globo Network

Take responsibility for covering the rape aired in one of their shows

1. Monique Brasil
    2. Petition by

Monique Brasil

Rio de Janeiro, Brazil

Vamos à cena: uma mulher desacordada é levada para uma cama por um homem, que começa a acariciá-la. Mais tarde, é possível notar movimentos sexuais e é fácil deduzir que o homem a está estuprando. Quem estava cuidando das câmeras na hora pode ter atestado, como todo mundo que viu o vídeo confirma, que a mulher estava claramente sem consciência: só se move conforme o movimento do agressor, e está toda mole, sem reação. Quando ele se levanta, ela não mexe um único músculo. É inadmissível que a Rede Globo não tenha enviado alguém para averiguar. É inadmissível que a Rede Globo não tenha enviado ninguém para separar o homem assim que se constatou (pois ninguém aqui é ingênuo o suficiente para crer que ninguém tenha constatado) que ela não tinha como consentir ou participar. É inadmissível que nada tenha sido dito à vítima, que a Rede Globo tenha tirado os vídeos do ar, que tenham chamado a participante para o confessionário para perguntar se algo aconteceu - quando é patente que ela estava desacordada! E, pior, é inadmissível, é ofensivo, é desumano, é criminoso que a Rede Globo tenha publicado notas oficiais dizendo que a moça sabia.

A moça em questão, Monique Amin, no dia após a agressão, declarou não se lembrar do acontecido: "Me chamaram no confessionário para perguntar se tínhamos feito alguma coisa. Eu sei que não fiz, mas começo a pirar.. Será que eu fiz? Será que não? Estou muito mal com isso". Confusa, conversou com o agressor, Daniel Echaniz, que lhe disse que "foram só uns beijos" e disse-lhe para "desencanar". Mesmo assim, Monique seguiu preocupada com a situação. “Será que eu estava tão louca que eu não lembro de alguma coisa?”, perguntou. Ela ainda não foi informada a respeito do que ocorreu no vídeo, e, provavelmente, se nada for feito, não será.

O que a Globo fez é permitir que um estupro acontecesse e, em seguida, acobertá-lo em troca de audiência. Não há desculpa para isso.

Não queremos que o participante seja expulso e o programa, fechado. Queremos responsabilidade da Rede Globo, queremos que o estuprador seja levado à justiça, queremos que a Rede Globo deixe bem claro aquilo que nosso país teima em não ver: que estupro é sempre estupro, e estupro não pode ser admitido. Queremos que Monique tenha acesso ao vídeo, para que possa ser informada do que de fato aconteceu. Por favor, assine e repasse a petição, para mandar a mensagem à Globo de que isso não pode ficar como está.

§ 1º - Incorre na mesma pena quem pratica as ações descritas no caput com alguém que, por enfermidade ou deficiência mental, não tem o necessário discernimento para a prática do ato, ou que, POR QUALQUER OUTRA CAUSA, NÃO PODE OFERECER RESISTÊNCIA. (Código Penal Brasileiro)

Let's see what happened: an unconscious woman is taken to a bed by a man, who then proceeds to caress her.Later, it is possible to notice sexual movements and it is easy to infere that the man is raping her. The people watching the cameras at the time can testify, as would anyone else watching it at home, to the fact that the woman was clearly asleep: she barely moves and, when she does, it is solely because of the aggressor's movements beneath the blanket. She has no reaction at all. When he gets up, she does not move a muscle.

It is inadmissible that Globo Network did not send anyone to check out on the unconscious woman and to see what the man was doing to her. It is inadmissible that Globo Network did not send anyone to break them apart as soon as they realized (because no one here is naive enough to believe the fact went by unnoticed) that the woman could not consent nor participate in the act. It is inadmissible that so far not a word has been directed to the victim, clarifying to her what happened to her. It is inadmissible that Globo Network has been removing related videos all day from the internet. It is inadmissible that they have called the victim in to a confessionary and asked her if anything happened - when it's clear as day that she was sound asleep! Even worse, it is inadmissible, it's offensive, it's inhumane, it's criminal that Globo Network has published offical notes telling everyone that the woman was conscious and knew what has happening.

The victim, Monique Amin, on the following day, said she did not remember anything regarding the incident:"They called me to the confessionary and asked if he had done anything. I know I didn't, but now I'm going mad thinking... did I do anything? Did I not? I'm feeling very bad about it". Confused, she went to her aggressor, Daniel Echaniz, who then told her that they "only kissed" and told her to "let it go". Still, Monique kept worrying about the whole situation. "Was I so wasted that I can't remember antyhing?", she asked. She still hasn't been informed of anything and, probably, never will be told of her rape.

What Globo Network did was allow a rape to happen and then cover it, because of audience. There is no excuse for that.

We don't want the participant to be expelled and the show, cancelled. We want Globo Network to take responsability, we want the rapist to be taken to justice, we want Globo Network to make it clear something that our country pretends it can't see: that rape is always rape, and we can't let that happen. We want Monique to have access to the tapes, we want her to know what happened to her. Please, sign the petition and let's tell Globo Network that we will not stand for that.

§ 1º - It is applied the same penalty for anyone practicing the aforementioned actions on anyone who, because of infirmity or mental deficiency, does not have the necessary discernment to consent the act, or who, BECAUSE OF ANY OTHER CIRCUMSTANCES, CANNOT OFFER RESISTANCE.

(Brazilian Penal Code)

Recent signatures

1. Reached 1,000 signatures

Supporters

Reasons for signing

Develop your own tools to win.