• Petitioned President Michel Martelly

This petition was delivered to:

President of the Republic of Haiti
President Michel Martelly
President of Haitian Senate
Simon Dieuseul Desras
President of Haitian Chamber of Deputies
Levaillant Louis-Jeune
Prime Minister of the Republic of Haiti
Prime Minister Laurent Lamothe
U.S. Secretary of State
Secretary Hillary Clinton
Chief Counselor to U.S. Secretary of State
Cheryl Mills

400,000 Homeless Still Wait For a Plan: Support Housing Rights in Haiti

1. Petition by

Under Tents

[Version française ci-dessous]
[Versión en español a continuación]
[Vèzyon krèyol anba]

Over two years after an earthquake devastated Haiti’s capital, almost 400,000 people still live in displacement camps under shredded plastic tarps and tattered tents. Women and girls are particularly vulnerable to gender-based violence and face high rates of rape in the camps. Many lack access to adequate food, clean water, and toilets. Now, in yet another rainy season, all displaced persons face flooding and a surge in cholera. One in five is also at risk of imminent forced eviction. These are people fighting to hold onto hope.

Join Haiti’s homeless, who demand that the Haitian Government immediately halt all forced evictions until public or affordable housing is made available. The Haitian Government must, with the support of its allies, International Financial Insitutions, and donor governments in the U.S., Canada, and Europe move quickly to: 1) designate land for housing; 2) create one centralized government housing institution to coordinate and implement a social housing plan; and 3) solicit and allocate funding to realize this plan.

The earthquake destroyed or damaged 175,000 homes, exacerbating the crisis of homelessness in Port-au-Prince. Only 13,198 homes have been rebuilt, and only 4,747 new homes have been constructed. The Haitian Government has no comprehensive plan to relocate the hundreds of thousands of people in camps into safe homes.

Please sign this urgent petition which parallels a Creole petition being circulated by Haitian grassroots organizations. An international outcry now can force the Haitian government to address Haiti’s epidemic of homelessness.

This petition is a joint initiative of dozens of Haitian grassroots groups and the international sponsors listed at www.undertentshaiti.com.

VERSION FRANCAISE

Plus de deux ans après le séisme qui a dévasté la capitale haïtienne, presqu’un demi million de personnes vivent encore dans des tentes rapiécées ou sous des lambeaux de bâches dans des camps de déplacés. Ils font face à un taux élevé de violence sexuelle, n’ont pas accès à l’eau potable ou à des sanitaires ; de plus avec la saison pluvieuse arrivée, ils sont confrontés  aux inondations et à la recrudescence du cholera. Une sur cinq courent un risque imminent de se faire expulser de force. Ces personnes sont à bout d’espoir.

Rejoignez les sans-abri d’Haïti qui réclament que le Gouvernement haïtien mette fin à toutes les expulsions forcées jusqu’à ce que des logements publics ou abordables soient mis à disposition.  Le Gouvernement haïtien doit, avec le soutien de ses alliés et donateurs des gouvernements étasunien, canadien et européens, rapidement faire en sorte que : 1)  des terres soient désignées pour le logement, 2) soit créée une institution centralisée pour le logement afin de coordonner et mettre en œuvre un plan de logement social et 3) solliciter et attribuer les fonds nécessaires à ce plan.

Le séisme à détruit ou endommagé 175.000 habitations, exacerbant ainsi la crise du logement à Port au Prince. Seulement 13.198 logements ont été reconstruits et 4.747 construits. Le Gouvernement haïtien n’a aucun plan global pour reloger les centaines de milliers de sans-abris dans des logements surs.

Nous vous prions de signer cette pétition, qui accompagne une pétition en Créole que font circuler des organisations de base en Haïti. Un tollé international peut forcer le Gouvernement haïtien à s’adresser à la crise des sans-abris.

VERSION EN ESPANOL

Hace más de dos años, después de que un terremoto devastó la capital haitiana, casi medio millón de personas aun vive en los campamentos de desplazados internos, donde duermen bajo de lonas de plástico y tiendas de campaña andrajosas.  Se padece de altas tasas de violencia de género; no tienen buen acceso al agua potable ni letrinas; y ahora, en una otra estación de  lluvia, se encuentran ante inundaciones y un aumento en los casos de cólera. Uno de cada cinco vive en riesgo de desalojo inminente forzado.  Estas personas se mantienen con esperanza.

Se juntan con las personas sin hogar de Haití, quienes exigen al Gobierno haitiano, suspender inmediatamente todos los desalojos forzosos hasta que haya alojamiento publico o accesible.  El Gobierno haitiano debe, con el apoyo de sus aliados y gobiernos donantes como los EEUU, Canadá y Europa se actuar de inmediato: 1) designar tierra para construir viviendas; 2) crear una institución centralizada del gobierno para alojamiento que coordine e implemente un plan de alojamiento de interés social; y 3) solicitar y asignar los fondos para realizar este plan.

El terremoto destruyó o daño 175.000 viviendas, y lo que incrementó la crisis de carencia de alojamiento en Puerto Príncipe; la cual llegó a ser más grave.  Sólo 13.198 hogares se han reconstruido, y sólo se han construido 4.747 nuevas viviendas.  El Gobierno de Haití no tiene un plan comprensivo para reubicar los cientos de miles de personas, quienes viven en los campamentos a viviendas seguras.

Por favor, firme esta urgente petición que tiene a una petición criolla coralario que las organizaciones de base haitianas están distribuyendo. Un reclamo internacional podría obligar al gobierno haitiano a hacer frente a la epidemia de Haití de personas sin hogar.

VEZYON KREYOL

Depi plis pase de (2) zan apre tranbleman tè a fin devaste kapital Ayiti an, prèske yon demi milyon moun toujou ap viv  nan kan pou deplase yo, anba pwela ak tant dechire. Moun sa yo ap fè fas avèk yon gwo posantaj  vyolans ki chita sou baz si yon moun se fi oubyen gason. Yo gen anpil pwoblèm tankou mank pwòp dlo ak bon jan twalèt. Kounye a menm, avèk nouvo sezon lapli an, yo ap fè fas ak inondasyon mete sou yon remonte kolera a. Yon moun sou chak senk nan yo an danje pou yo itiize fòs pou fè yo kite kan kote yo ye a. Moun sa yo ap goumen pou yo pa pèdi lespwa.

Potekole ak ayisyen san kay yo ki mande pou gouvènman ayisyen an kanpe imidyatman sou tout fòm ekspilsyon ak fòs jouk leta rive mete disponib nan peyi a bon jan kay ki pa twò chè. Gouvènman ayisyen an dwe prese prese, avèk gouvènman lòt peyi k ap soutni l yo tankou Etazini, Kanada ak peyi Ewòp yo, pran mezi ki pral nan sans bagay sa yo:  1) Deziyen tè ki la pou konstwi bon kay pou moun 2) Kreye yon entitisyon leta santralize pou kowòdone ak egzekite yon plan pou lojmam sosyal 3)  Chèche epi mete fon pou egzekite plan sa a.

Tranbleman tè a lakoz dega oubyen detwi 175.000 kay, sa ki agrave kriz moun san kay nan Pòtoprens yo. Depi lè sa a, sèlman 13.198 kay te rekonstwi sou kote  4747 lòt tou nèf ki bati. Gouvènman ayisyen an pa gen okenn plan global pou remete plizyè santèn milye moun ki nan kan yo nan kay ki gen sekirite.

Nou mande tout moun siyen petisyon sa a, ki sanble ak yon lòt petisyon an angle yon bann òganizasyon entenasyonal ap fè sikile. Yon leve vwa entènasyonal ka fòse gouvènman ayisyen an pran desizyon pou rezoud epidemi moun san kay la.

Recent signatures

1. Reached 2,500 signatures
    2. Hurricane Issac en route to Haiti, where 400,000 still homeless

Red alerts have been issued by the National Hurricane Center (NHC) and the Haiti-Meteorological Service warning of hurricane force winds and large-scale flooding, likely to hit Haiti within the next 24-48 hours.

Families in Haiti's displacement camps have no homes to protect them from the storm. It is increasingly urgent that the Haitian government respond to Haiti's housing crisis.

Please help Under Tents step up the pressure:
      Forward this petition to your friends and family and colleagues.

3. Reached 1,500 signatures
    4. Help Under Tents win housing for Haiti's homeless

In the past month, heavy winds have destroyed many tents in Haitian displacement camps, a reminder that the hurricane season is at hand. Although a proposed housing policy has been drafted, it does not address the need for affordable housing, and there are still no efforts underway to create long-term solutions for Haiti's homeless.

Haitian human rights organizations are hand-gathering signatures on printed versions of this petition in Haitian Creole, and they thank you for caring enough to join their struggle. Together, we can pressure the Haitian government and its donors to prioritize affordable housing for the families living in increasingly critical conditions.

Please help us collect more signatures by forwarding this petition to your friends, family and colleagues; sharing the Under Tents campaign website (www.undertentshaiti.org); and following us on facebook (https://www.facebook.com/UnderTentsHaiti) and twitter (@UnderTentsHaiti).

5. Reached 1,000 signatures

Supporters

Reasons for signing

• Ginette Friesen FILLEY, NE
      • 9 months ago

I was born there and would like to see help for the people of my country.

• Amelia Goerz WINNIPEG, CANADA
      • 9 months ago

I lived in Haiti and they deserve better.

• Mark Seymour ELKHART, IN

This could be me.

• Paul Springborn GRAYSLAKE, IL
      • 10 months ago

these are my friends

• avis elson MADISON, WI
      • 10 months ago

I am a part of Haiti Allies and am outraged that Vilaj Mozayik was recently demolished.

REPORT THIS COMMENT:

Develop your own tools to win.